Internet funkar bara på batteridrift?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Internet funkar bara på batteridrift?
Timmy_1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 407
Member Since:
June 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 16, 2006 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjenare, här ska ni få något att bita rejält i!

Har en bärbar dator (HP NX9020) som har fått nåt spel nu... Började igårkväll med att den kopplade ner modemet (internt 56k) i princip oavbrutet under hela kvällen. Tror det mesta jag kunde vara uppkopplad var 10 minuter, ibland så kort tid som 5 sekunder.

Ikväll bestämde jag mig för att testa med ett annat jack, och märkte att det gick mycket bättre, vad som då förvånade mig var att så fort jag kopplade in strömmen igen på datorn började den koppla ner igen under stunden den satt i. Den har kopplat ur mig ibland tidigare, men då 3-4 gånger som max under en hel kväll, mellan 4-5 timmar, men bara under perioder på några dagar och efter det varit helt felfri.

Drog ut strömsladden och sedan dess har uppkopplingen funkat som den ska. Har aldrig varit med om något liknande, datorer upphör aldrig att förvåna. Hoppas nån har ett svar på det, jobbigt att behöva ladda datorn och sen dra ut den bara för att man vill gå ut på internet.

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1078227
September 16, 2006 - 10:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolla drivrutinen för modemet kanske ? Oftast finns det alternativ att datorn får spara ström genom att stänga av enheter.
Men det borde inte inverka på sakerna när strömsladden är inkopplad.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Timmy_1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 407
Member Since:
June 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1080144
September 22, 2006 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej igen!
Sorry att mitt svar tog tid, har varit borta från denna datorn under veckan. Tror vi lyckades lokalisera felet här hemma.
Fattar inte hur det kommer sig, men troligen beror det på ett nytt elstaket som far har satt upp. Fråga mig inte hur, men vet ju att den funkade bra förförra veckan, sen satte han upp det, började krångla.
Ikväll innan jag satte mig så kopplade han väck det, och har suttit i över en halvtimme nu utan problem.
Men tackar för ditt svar!

Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 12, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1080308
September 23, 2006 - 1:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Haha, det var verkligen något nytt 😀

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1080313
September 23, 2006 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Ganska logiskt ändå tror jag. Elstängel är pulsdrivna eller vad det heter. Dom skickar inte ut en jämn ström utan pulserar ut den. Detta ledet någonstans till jordfel som påverkar telefonlinan du har där ute på landet. Pulsen uppfattas av modemet som en signal som den inte förstår vilket leder till avbrott i sgnalen och därmed en nerkoppling.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 12, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1080328
September 23, 2006 - 2:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Man lär sig något nytt varjde dag.

Timmy_1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 407
Member Since:
June 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1080931
September 25, 2006 - 10:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Ganska logiskt ändå tror jag. Elstängel är pulsdrivna eller vad det heter. Dom skickar inte ut en jämn ström utan pulserar ut den. Detta ledet någonstans till jordfel som påverkar telefonlinan du har där ute på landet. Pulsen uppfattas av modemet som en signal som den inte förstår vilket leder till avbrott i sgnalen och därmed en nerkoppling.

Jaa, men ändå rätt svårt att komma på.
Var först när jag var ute och skulle rasta hunden på söndagen jag kom på det "Vafan, takten på tickandet är ju samma som intervallen när datorn kopplade ner igårkväll". Samma sak tror jag märktes lite även på datorskärmen, som var rätt flackig i ljusstyrka när elstaketet var i (går ju ner betydlgt när man går över till batteridrift).
Aja, får väl se om man kan övertala mor och far om att övergå till vanlig taggtråd igen. Eller i alla fall ha elstaketet unplugged på kvällarna.
Tackar för hjälpen igen! 🙂

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1080936
September 25, 2006 - 11:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja, är väl bättre att kanske kolla upp hur huset är jordat istället. Stör det datorn så mår säkert andra saker i huset inte heller bra.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 39
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL