March 13, 2010
Jag har en kompis som bor lite utanför stan och det finns inte internet. Det enda som finns är Telefon modem (56kbit/s) och han tycker det är ganska segt. Han undrar om det finns något annat sätt att kom åt nätet på (PS: det finns inget trådbundet bredband) och jag tror inte att glesbandsnät är något att satsa på för han bor en i en signalsvaka. Jag har varit där och sökt efter glesbandsnät och det finns inget.
Finns det något sätt att få internet då?
PS: Det finns 3blipar på mobilen (Telia)
TN
August 16, 2003
jag har sett att modemtillverkare ibland anger att dom klarar 6000Meter lång lina (vet inte om det finns dom som klarar mer) hur långt är det till station? eller är stationen inte utbyggd ansluten eller vad man nu kallar det för, i så fall kanske man kan ligga på Telia, eller Skanova eller vilka som numera är ansvariga
March 10, 2003
Då är nog mobilt bredband enda som är utvägen, bättre än modem iaf.
Du kan ju kolla om du känner någon med mobilbredband så du kan testa om det fungerar där ute.
Pluppar på mobilen säger ingenting om sändingsstyrkan. Man vill ju inte att det skall
disconnecta hela tiden menar jag.
Sedan beror det också på vilken operatörs mast som är närmast.
det kanske inte är telia utan konkurrentens.
Har för mig det finns 2 mastsystem i sverige och det är uppdelat mellan bolagen.
Hur exakt vet jag inte hur de delar på skiten. Veat iaf att det kan variera mellan bolagen.
Sedan om han bor i en dal med höga berg så är det nog kört med högre hastighet.
Samt om han har datorn i huset där det finns en stor radioskugga.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
January 19, 2003
Kan vara värt att kolla upp ICE.net också, de använder det gamla NMT-nätet istället för 2G/3G-nätet och har generellt sett bra täckning.
http://www.ice.net/se/private/.....tPlus.aspx
//Jimmy
1 Guest(s)