Internet krånglar, men vissa saker funkar.|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Internet krånglar, men vissa saker funkar.
Timmy_1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 407
Member Since:
June 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 20, 2006 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjenare!
Har inte varit så aktiv här på sistone, men kan någon tänka sig att hjälpa mig så vore det snällt. Har en granne som har en dator med lite problem.
Det är som så att det är nåt rejält krångel med internet... Efter lite felsökning har vi kommit fram till att det bara är vissa saker som krånglar, dock.
Datorn har stått avstängd under sommaren, så det enda som har hänt sen hon lämnade den i fungerande skick är att det är en jäkla massa uppdateringar som ska ner samt att McAfee'n har gått ut. Uppdateringarna går att ladda ner utan problem, medans McAfee'n har jag själv lite svårt att fatta mig på.
Men i övrigt är det mycket mysko... IE öppnar startsidor och sidor som öppnas i nya rutor utan problem (exempel som de som kommer upp om man klickar på MSN Today's nyheter), men går inte att skriva in adresser, sökord eller klicka på länkar som öppnas i samma fönster.
MSN Messenger fungerar helt som det ska, och så gör även Windows Uppdateringsprogram, lyckades dessutom pinga en sida, så får inte ihop detta.
Känns på nåt sätt som att det hade varit lättare om det inte funnits någon anslutning, då hade man i alla fall vetat vad man letar efter.
Hon har dessutom nåt nerladdningsprogram på datorn som inte heller går igång.

Jag testade och kollade och så men får inte alls ihop det. Den av er som har nåt förslag får gärna hojta till. 🙂

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1070230
August 20, 2006 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Första som slog mig när jag såg topicen va DNS-problem. Då brukar msn och dc mm funka medans rena adresser inte gör det.

Eftersom det är väldigt blandade fel kanske det är hårdvarufel. Byt nätverkskort?

Har du någon laptop så ta med den och testa hos henne (med hennes ADSL-modem(?) mm)

Innehåller McAfee någon brandvägg? Kan den ballat ur? Testa att dra igång XP's och stäng ner allt annat...

Timmy_1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 407
Member Since:
June 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1070245
August 20, 2006 - 10:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, får ta och testa runt lite helt enkelt. Tror inte hon tillåter mig att testa med ett annat kort tyvärr...
Fast jag har en laptop liggandes hemma hos föräldrarna, tar och drar med mig den nästa gång jag är där. Är äkta LAN-anslutning, för att ge mer info.
Men får börja med att testa runt lite med det du skrev, tackar för hjälpen. 🙂

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1070285
August 21, 2006 - 1:38 am
sp_Permalink sp_Print

testat en annan browser? ifall det e IE som buggar?

Timmy_1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 407
Member Since:
June 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1070416
August 21, 2006 - 1:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Just nu spöregnar det ute samtidigt som solen skiner. Det är lite udda.
Datorn började fungera utan att jag gjorde något. Det är mycket udda.

Fattar mig verkligen inte på det här... Satt nere lite med den idag igen och kom väl inte direkt nånstans eftersom jag mest glodde på saker jag kollat redan igår. Men så kommer en annan kompis till henne, går in på Lunarstorm och det funkar direkt. Jag tror fan jag blir tokig. 😕

Men det vi får hoppas på nu är väl att det håller sig så, annars återkommer jag. Tackar för hjälpen!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 30
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL