Internet lägger ner.|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Internet lägger ner.
xRaY
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 918
Member Since:
April 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 17, 2006 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har ett problem med mitt internet nu, kan också vara min ISP som spökar. Men i alla fall så om jag har datorn på över natten så är jag "halvt" ansluten när jag vaknar på morgonen...

Om jag har ett torrent program igång så står den fortfarande och tankar..
Men msn och internet fungerar inte alls, om jag öppnar FF så står den bara och laddar, verkar inte hitta någon DNS. Så jag får reboota routern (DG834) varje morgon om jag haft datorn igång. Du fungerar det direkt efter renew av IP settings. Ibland på dagarna max 1gång per dag så kan internet lagga till i 1 sek så att jag blir frånkopplad från irc, men inte msn och det märks inte på internet.

Tror ni att det är ISP´n som är problemet eller någon inställning?

Fire
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
Member Since:
December 26, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1004445
January 17, 2006 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm D-Link routrar som DI-604 och DI-704 e kända för värmeproblem, vet inte om det gäller just din också.

Du kan ju testa att kyla ner routern på något sätt, antingen fixa en fläkt eller sätta en stor kylfläns på den, det kanske hjälper.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1004449
January 17, 2006 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har ett liknande problem.
Datorn tappar möjligheten att surfa men dc/torrent/icq/msn funkar fortfarande.
Jag får gå in i routern o köra "dchp renew" varje gång.
Samma sak om jag startar om datorn.
Det riktigt skumma är att både min o tjejs laptops funkar perfekt.
Misstänker nvidias nätverkskort, men har inte orkat testa.

xRaY
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 918
Member Since:
April 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1004459
January 17, 2006 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Fire wrote: Hmm D-Link routrar som DI-604 och DI-704 e kända för värmeproblem, vet inte om det gäller just din också.

Jag har en _netgear DG384_ =)

Json_81 wrote: Jag har ett liknande problem.
Datorn tappar möjligheten att surfa men dc/torrent/icq/msn funkar fortfarande.
Jag får gå in i routern o köra "dchp renew" varje gång.
Samma sak om jag startar om datorn.
Det riktigt skumma är att både min o tjejs laptops funkar perfekt.
Misstänker nvidias nätverkskort, men har inte orkat testa.

Ja jag har ju nvidia nForce NIC, har inte heller testat nå annat. Jo jag har kört med dhcp renew också, men men. Det är ju inte ett jätte problem men det är lite smått irriterande att man måste fixa varje gång man låtit datorn stått på ett lägre tag.

Fire
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 161
Member Since:
December 26, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1004470
January 17, 2006 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

xRaY wrote: [quote=Fire]Hmm D-Link routrar som DI-604 och DI-704 e kända för värmeproblem, vet inte om det gäller just din också.

Jag har en _netgear DG384_ =)

Doh, såg DG som DI 😛

Nforce NIC e det visst mycket problem med, testat nyare drivrutiner för nätverket? Du har inge extra nätverkskort liggandes som du kan testa med?

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1004479
January 17, 2006 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Hos farsan står det en netgear DG384 och den har krånglat lite den med, inge vidare grejor skulle jag vilja påstå.. Men blev något bättre när jag uppgraderade firmwaren på den till nyaste så prova med det..

Läser man lite på diverse forum så är det många som har problem med denna skit grej, i vissa fall löses det med ny firmware och i andra inte alls..

Jon lord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 382
Member Since:
December 9, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1004487
January 17, 2006 - 7:02 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har just DI-704p (med inbygd printserver) och nu just på senare tid har den börjat krångla...internet slutar funka och när man tar bort strömsladden från routern och sätter tilbaka så funkar det bra i några timmar....detta är fruktansvärt jobbigt då man ibland lirar lite warcraft 3 på nätet så slutar nätet fungere :cy: ...är det värme problem?

xRaY
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 918
Member Since:
April 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1004519
January 17, 2006 - 9:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Hos farsan står det en netgear DG384 och den har krånglat lite den med, inge vidare grejor skulle jag vilja påstå.. Men blev något bättre när jag uppgraderade firmwaren på den till nyaste så prova med det..

Läser man lite på diverse forum så är det många som har problem med denna skit grej, i vissa fall löses det med ny firmware och i andra inte alls..

Det är väl helsingenet som det är fel på, jag har nyaste firmware också.. Jag förlorar kontakten med ISP, blev så alldeles nyss när jag spelade. DSL LED´en slockande i 5sek, men sen fungerar allt som vanligt igen.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1004533
January 17, 2006 - 10:05 pm
sp_Permalink sp_Print

xRaY wrote: [quote=Snorch]Hos farsan står det en netgear DG384 och den har krånglat lite den med, inge vidare grejor skulle jag vilja påstå.. Men blev något bättre när jag uppgraderade firmwaren på den till nyaste så prova med det..

Läser man lite på diverse forum så är det många som har problem med denna skit grej, i vissa fall löses det med ny firmware och i andra inte alls..

Det är väl helsingenet som det är fel på, jag har nyaste firmware också.. Jag förlorar kontakten med ISP, blev så alldeles nyss när jag spelade. DSL LED´en slockande i 5sek, men sen fungerar allt som vanligt igen.

Kan det vara, men grannen (dan) hade varit i kontakt med helsingenet om problemet och nån nisse där sa att modemet hade kopplat ner och upp över 1000 ggr senaste dygnet, eller något sånt, och att det kunde ha något med någon låg nätspänning av något slag, teknikern letade vidare utan att komma fram till något vettigt.. Då provade jag med att uppgradera firmwaren till nyaste och då blev det bättre, vet dock inte om den fortfarande kanske tappar anslutning lite då och då..
Men ett tips är att prova någon äldre firmware då jag läst om många som fått modemet att fungera bättre med dessa eller med ett annat modem om du har möjlighet till det..

xRaY
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 918
Member Since:
April 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1004620
January 18, 2006 - 5:07 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: [quote=xRaY][quote=Snorch]Hos farsan står det en netgear DG384 och den har krånglat lite den med, inge vidare grejor skulle jag vilja påstå.. Men blev något bättre när jag uppgraderade firmwaren på den till nyaste så prova med det..

Läser man lite på diverse forum så är det många som har problem med denna skit grej, i vissa fall löses det med ny firmware och i andra inte alls..

Det är väl helsingenet som det är fel på, jag har nyaste firmware också.. Jag förlorar kontakten med ISP, blev så alldeles nyss när jag spelade. DSL LED´en slockande i 5sek, men sen fungerar allt som vanligt igen.

Kan det vara, men grannen (dan) hade varit i kontakt med helsingenet om problemet och nån nisse där sa att modemet hade kopplat ner och upp över 1000 ggr senaste dygnet, eller något sånt, och att det kunde ha något med någon låg nätspänning av något slag, teknikern letade vidare utan att komma fram till något vettigt.. Då provade jag med att uppgradera firmwaren till nyaste och då blev det bättre, vet dock inte om den fortfarande kanske tappar anslutning lite då och då..
Men ett tips är att prova någon äldre firmware då jag läst om många som fått modemet att fungera bättre med dessa eller med ett annat modem om du har möjlighet till det..

Ja en äldre firmware ska ja nog testa.. Men anders hade problem ett tag också, då vet det fel internt ip inställt. 192.168.1.1 hade han då. Då ändrade han till 192.168.0.1 så fungerade det bättre i alla fall.

xRaY
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 918
Member Since:
April 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1005053
January 19, 2006 - 5:30 am
sp_Permalink sp_Print

har "nedgraderat" firmware och inatt har det fungerat i alla fall.. Får hoppas att min gamla firmware fungerar..

EDIT: Nu har det fungerat sen jag la in lite äldre firmware.
dg834_g_v1.5.00. Så det gjorde skillnad så till andra som kanske har liknande problem.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 24
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL