Internet men inget LAN|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Internet men inget LAN
NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 2, 2005 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Hallå

Jag har på något sätt lyckats få en dator att inte kunna ansluta till någon annan i nätverket, jag har kollat så att det är samma arbetsgrupp och alla datorerna kommer ut på internet.
Men just en dator vägrar hitta dom andra, enda sättet att komma åt delade filer är genom "andra datorns ip" i kör.

Jag hade tänkt att köra Meedio på datorn och ha alla bilder och all musik på en server så jag måste kunna kommaåt datorn på vanligt sätt också.

Jag har testat nästan allt för att fixa det här men jag har inte lyckats komma någonstans, nån som vet hur man fixar det?

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
835112
February 3, 2005 - 1:41 am
sp_Permalink sp_Print

Undrar då vad du har för leverantör och om alla har dynamiskt ip?

Kan berätta om mitt problem, kan ju vara samma.

Har BBB, dvs 5 dynamiska IPn. Kopplade från väggen in i switchen och vidare till klienterna. Alla hade tillgång till nätet för att surfa, men det funkade sällan att kopiera något mellan datorerna. De hittade inte altid varann... Problemet är att windows har en fil där info om var olika datorer i nätverket finns. Det kan ta upp till 20min innan de olika datorerna har pratat ihop sig och kompletterat klart listan. Om det däremot skulle finnas et nätverksoperativ (serveroperativ) så bestämmer den över alla klienter och listan är alltid aktuell hos servern, dvs allt funkar.

Vad jag fick göra min mina klienter var att en burk som alltid är på (ftp/http-server) fick 2 nätverkskort och fick dela ut nätet med internetdelning. Den blev då DHCP-server till resten i nätverket. Allt frid och fröjd...

Tills jag bestämde mig för att jag ville kunna komma åt nätet direkt då jag vill kunna hosta spel över nätet tex. Men det är en annan historia 🙂

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
835252
February 3, 2005 - 1:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror inte jag har samma probelm, sitter nämmligen på ett nätverk med en lokal gateway som DHCP server till alla datorer i huset.

Jag kan ju tillrägga att jag har Comhem som ISP, men jag tror inte det har något med det att göra eftersom att det bara är innom LANet det inte fungerar.

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
835419
February 3, 2005 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Problemet är löst, jag hade tydligen råkat aktivera windows brandväggen och gett mig själv begränsad åtkomst.

Men tack iaf

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 51
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL