January 22, 2006
Tjenare.
Är så att jag blir tokig på att konfigurera detta närverket atm...
Så här ser det ut:
[Image Can Not Be Found]
Router1 har väll standard inställningar i princip:
Nätmask: 255.255.255.0
DNS: 192.168.0.1
Standard Gateway: 192.168.0.1
DHCP server: 192.168.0.1
Vad ska jag då göra för att få internet till router2? Och jag vill ha dom i samma nätverk.
Då slår jag in statisk IP-Adress i router2 och dessa inställningar:
IP: 192.168.0.120
Nätmask: 255.255.255.0
DNS: 192.168.0.1
Standard Gateway: 192.168.0.1
Och där efter så slår jag av DHCPn i router2.
Efter det loggar jag in på router1 och fyller i router2's MAC adress för att binda IP't 192.168.0.120 till den mac adressen vilket betyder att router2 ALLTID får IP't: 192.168.0.120
När jag sedan gjort detta så fucnkar det inte... Och jag måste resetta router2 för att kunna ändra ngra inställningar där.
Är det ngt som jag har glömt? Varför funkar det inte? Detta är väll allt som behövs?
Har löst det tillfälligt genom att koppla in dom två andra datorerna i port 2 & 3 på router2 och sedan kabeln från router1 in i port 1 på router2.
Ngra oklarheter så säg till.
Vill gärna ha det ordentligt gjort
//Lehto
December 24, 2002
January 22, 2006
Darth Vader wrote: Har liknande uppställning själv,prova att köra med dhcp på router 2 så
kommer det att funka
mm, men då kommer dom två datorerna att vara i ett eget litet nätverk och datorn som är inkopplad i router1 kommer inte ha tillgång till dom andra två.
[TURK wrote: Hakan] läste din post lite noggrannare och se att det är precis vad du redan har gjort.
/Niklas
Är alla inställningar rätt? Varför funkar d inte ändå...?
January 22, 2006
Templar- wrote: Så hade jag gjort det... Om jag förstår dig rätt... Varför är det inte "ordentligt gjort"?
Får att det ska funka på detta viset så lär jag ha DHCPn igång på router2 och då ibland när jag slår på datorn som är inkopplad i router1 så får den ip från router2, och jag måste då gå och slå av router2 reparera internet anslutningen så jag får ett IP från router1 istället.
March 8, 2004
du vill altså att alla datorer ska komma åt varandra och sitta bakom samma brandvägg?
dvs du vill koppla förbi router 2's router funktioner?
om det är det du vill så funkar den som en switch om du gör som du skrev, du kopplar en korsad kabel till nån av dom vanliga portarna, altså inte wan porten eller vad dom kallas.
Har jag förstått saken rätt eller vill du att dom 2 andra datorerna ska sitta bakom en egen brandvägg så att dator 1 inte kommer åt dom?
eller har det något med ip att göra, du vill att de två datorerna ska ha samma ip men köra olika tjänster?
January 22, 2006
[TURK wrote: Hakan]du vill altså att alla datorer ska komma åt varandra och sitta bakom samma brandvägg?
dvs du vill koppla förbi router 2's router funktioner?
Precis! Så som jag har beskrivit här har jag gjort och hoppades på att det skulle funka men det gör det inte...
Alla datorerna ska vara i samma nätverk och komma åtvarandra.
December 24, 2002
Det ska funka om du drar en kabel in till port 1 från router 1 och sen kopplar in de andra datorerna på port 2 &3. Har själv kört så ett tag, det enda jag behövde göra var och stänga av DHCP på router 2 samt byta IP på den så den inte har samma som router 1. Tror du inte ens behöver ha en korsad kabel, de flesta routrar har auto-sensing så du ska kunna köra med både rak och korsad kabel
1 Guest(s)