March 7, 2004
Tjenare
Mitt internet har betett sig väldigt skumt de senaste dagarna. Det är så att när man startat datorn funkar internet och allt bra i kanske 5-10 mintuter, sen kan man inte surfa längre. Det skummaste är dock att man kan fortsätta ladda ner/lira poker/vara på msn men man når inga hemsidor och kan tex inte logga in igen på msn.. det fungerar inte.
Problemen kan ha uppstått i samband med att jag installerade sp2 efter en ominstallation av winxp. Jag har varit i kontakt med telias "livesupport" men de hänvisade bara till dator/sp2 fel eftersom man kunde tanka och sånt.
Jag kan tillägga att det funkar ett tag igen efter omstart
tacksam för svar.
November 26, 2002
Jag var med om exakt samma symptom på svärfars burk. Det visade sig vara virus. Nu var detta ett tag sen (8-9 månader) så jag minns inte exakt vad det var men jag har för mig att det var sasser-viruset som strulade. Var du uppkopplad mot internet innan du installerade SP2 eller hade du tankat hem det innan du ominstallerade? För säkertsskull bör du ta hem sasser-verktyget från microsoft eller symantec och kör det i safe-mode. Då kan i alla fall utesluta det om det inte visar ngt. Jag är ganska säker på att det är virus/trojan som jävlas.
Om du nu hamnar på en ominstallation för att bli av med problemet så ta hem SP2 innan du formaterar så har du det på en cd så du kan installera det innan du går ut på nätet igen.
January 6, 2004
Tanka ner: och installera alltid efter nyinstallation av Windows föruttsat att du har nätverkskabeln urdragen efter ominstallation.
En brandvägg = tex Norton Antivirus 2005
Ett Antivirus program = ZoneAlarm
SP2 (servicepack)
Alla Windows Updates (säkerhetsupdateringarna)
Alla Antivirus Virus Definations - föredrar Norton 2005 som Antivirusprogram -
Microsoft AntiSpyware Beta eller Spyware Doctor (du kan använda båda, båda är effektiva)
Ad-Aware SE Personal
Spybot Search & Destroy
Scanna Online med Trend Micro
CCleaner
Andra grejer som du även kan göra är att:
Diskrensa datorn
Defragmentera
Alla program som jag nämnt ovan är mycket bra och effektiva, jag själv har inte råkat för något virus sedan jag installerade mitt windows så jag rekommenderar dig att använda dem för fortsatta säkerhet i framtiden.
1 Guest(s)