August 9, 2003
Hej!
Jag har för närvarande problem att få internetanslutningsdelningen i mitt lilla trådlösa Peer-to-peer(även kallat Ad Hoc) nätverk, att fungera.
Innan jag börjar beskriva problemet så tycker jag att det hör till saken att detta har fungerat tidigare (för ca 2-3 månader sen) med exakt samma hårdvara och samma mjukvaruversion på respektive operativsystem.
- Först har vi då värddatorn som har en kabel-anslutning till internet som i sig fungerar alldeles utmärkt, och är ansluten med en nätverkskabel till kabelmodemet.
I samma dator har jag även en D-Link trådlös USB-sticka av något slag. Kan ta reda på versionen etc vid behov.
Det vanliga nätverkskortet är DHCP konfigurerat och har internetanslutningsdelning aktiverat. USB-stickan har 192.168.0.1/255.255.255.0/-. Windows XP Pro. SP2
- Sedan har vi klientdatorn, i mitt fall en ASUS laptop med inbyggt trådlöst nätverkskort signerat intel. Den har jag tilldelat en statisk IP på 192.168.0.5/255.255.255.0/GW:192.168.0.1. OS: Windows XP Home SP2
Vill poängtera att nätverket mellan de båda datorerna fungerar jättebra, kan kopiera filer i båda riktningarna från båda datorerna samt pinga båda utan problem etc.
Problemet är alltså helt enkelt: Jag kan inte använda några Internet-baserade tjänster på min laptop.
Har gjort ett antal försök att hitta en lösning på google, prövade även den lite smått komiska Windows Hjälp & Support, men lyckades inte lösa problemet. Så därför vänder jag nu mig till er i hopp att någon besitter en vettig lösning / förslag på hur jag kan lösa detta!
Tack på förhand.
November 4, 2003
Den dator som delar ut Internet bör ha ett fast IP, och till felsökningen tycker jag du ska sätta det på båda datorerna.
Har du angivit DNS till 192.168.0.1 på klienten också?
Om du pingar http://www.google.se t.ex, får du time-out eller att värddatorn inte kan nås?
1 Guest(s)