August 25, 2001
Jag får verkligen fnatt på detta, det verkar ju inte finnas något logiskt mönster i när det funkar och när det inte funkar. Man får ju sitta och slänga ihop massa inställningar och till slut funkar det
Men nu har det verkligen cepat sig tillräckligt, och nu vill jag ha hjälp. För det vore ju kul om det kunde funka på första försöket en enda gång
Saken är den att jag och min farsa har två datorer, min är den som går direkt till internet och han ska koppla genom mig.
Jag har bemödat mig med en skiss, i hopp om hjälp:
[Image Can Not Be Found]
Jag kommer ut på internet, men hittar inte ens min farsa på nätverket. Det har funkat förut, och då hade vi det upplagt precis på detta sätt. Det har även funkat med en polare, då utan problem av denna storleken men då hade vi bara en korsad kabel emellan oss
Alltså; det har funkat förut. Någon guide nånstans för hur man ska göra från steg 1 för att få igång internetdelning etc?
Eller någon som har nåt knep som brukar funka?
Hemskt tacksam för alla inlägg i ämnet
Tjo!
August 25, 2001
CasO wrote: ta bort hubben och koppla din farsa direkt till dig, INGEN IDE MED EN HUB....
Jag har ingen korsad kabel min polare som hade med den
CasO wrote: annars kan du göra så att du kopplar adsl till hubben först och sedan 2 sladdar, en till dig och en till gammla mannen 8)
Det har jag prövat, det funkar inte tyvärr
October 22, 2002
Linuz wrote: [quote=CasO]ta bort hubben och koppla din farsa direkt till dig, INGEN IDE MED EN HUB....
Jag har ingen korsad kabel min polare som hade med den
CasO wrote: annars kan du göra så att du kopplar adsl till hubben först och sedan 2 sladdar, en till dig och en till gammla mannen 8)
Det har jag prövat, det funkar inte tyvärr
vad har du för hubb ???
April 1, 2001
Linuz wrote:
Alltså; det har funkat förut. Någon guide nånstans för hur man ska göra från steg 1 för att få igång internetdelning etc?Eller någon som har nåt knep som brukar funka?
Hemskt tacksam för alla inlägg i ämnetTjo!
Det finns ju en guide här på NH som du kan kika på. Om du gör allt från början som det står där så ska det funka bra, det gör det för alla som har rätt förutsättningar (inga andra fel alltså).
Leta under "guider" efter en guide om hemnätverk.
August 8, 2003
Linuz wrote: ok tackar
Hmm..
Jag kopplade mitt förra bredband på exakt det där sättet.
Jag vet inte om du testat detta, men eftersom du har 2 st NIC i din "huvud dator" så borde det inte vara några som helst problem.
Gör så här:
På det nätverkskort som du kopplar till internet sätter du de IP som behövs, eller om det är dynamisk utdelning, så klickar du i DHCP i TCP/IP protocollet.
Nu kommer jag inte exakt ihåg vart du hittar detta, men någonstans under egenskaperna på det nätverkskortet, skall det finnas en liten ruta som heter något liknande som: Låt andra datorer surfa genom den här datorn Något i den stilen! *hehe*
Då kommer det att tilldelas en ip till ditt andra NIC. Den kommer att få 192.168.0.1 och subb: 255.255.255.0.
Din "huvud dator" kommer nu stå som en DHCP server.
Så om du kopplar in en annan dator (som har satt sitt NIC till DHCP) kommer den att få en IP tilldelad automatiskt.
Sedan skall det inte vara några som helst problem att surfa på den datorn..
mvh
Mange
August 8, 2003
Linuz wrote: problemet är att jag inte har en sån ruta under "brandvägg" alternativet, alltså att man ska dela ut anslutningen
jag vet inte om windows fattar att det är en internetanslutning, jag tror bara den tror att det är en LAN anslutning
Nä OS "vet" inte att det det nic som är kopplat till ditt adsl eller vad de nu är, "är" en internet uppkoppling. Det är därför man måste kryssa i den rutan, för att tala om för OS att det är det kortet internet sitter på
Allternativt, av installerar du det andra kortet som går mot LAN:et.
Stänger av datorn. Startar den igen coh låter windows auto hitta den.
Möjligtvis så dyker det där upp då.
Önskar jag hade två kort i maskinen nu, så jag kunde berätta mer exakt hur du skall göra
Kanske någon annan kommer ihåg/vet bättre???
2 Guest(s)