November 20, 2004
Jag har en laptop som jag försöker få åtkomst till internet med över WLAN hemma. Min setup ser ut som följer:
ADSL-modem ->(inbyggt nätverkskort)-> PC med XP ->(extra nätverkskort)-> 3Com Access point (modell: 3crwe41196)
Jag startar alltså ett trådlöst nätverk med APn som jag kopplar upp laptopen på. Jag kan pinga båda nätverkskorten i PCn från laptopen utmärkt.
Jag har Tiscali 0.5Mbit ADSL som kräver PPPoE-inloggning. För det använder jag XPs inbyggda PPPoE-klient. I egenskaper för min Tiscali-uppkoppling (under control panel/network connections) väljer jag avancerat->internet connection sharing, och väljer sedan det nätverkskort som APn är inkopplad i.
Ingen internetåtkomst från laptopen.
Inte heller hjälper det att skapa en brygga mellan de båda nätverkskorten.
Jag har även försökt köra Internet Connection Sharing Wizard, med ännu sämre resultat, då lade den kortet som är kopplat till WAN under ett annat subnät, vilket jag tyckte var underligt (eller så berodde det på att ADSL-modemet tilldeleade kortet en IPadress, snarare än att APn tilldelade IP).
Jag har prövat både att sätta alla IP-adresser manuellt såsom att låta APn agera DHCP-server.
Jag har inte heller lyckats dela filer mellan datorerna, men det kan bero på lite vad som helst. Det viktigaste och mest frustrerande är internetuppkopplingen.
Just det, jag lyckades faktiskt att koppla upp laptopen förut, genom att starta ett trådlöst nätverk från DEN och koppla upp PCn mot det med en USB WLAN-adapter. Men det har jag inte lyckats återskapa...
Några idéer? :]
1 Guest(s)