Internetdelning med PPPoE över WLAN|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Internetdelning med PPPoE över WLAN
coopy
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 16, 2004 - 11:02 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har en laptop som jag försöker få åtkomst till internet med över WLAN hemma. Min setup ser ut som följer:

ADSL-modem ->(inbyggt nätverkskort)-> PC med XP ->(extra nätverkskort)-> 3Com Access point (modell: 3crwe41196)

Jag startar alltså ett trådlöst nätverk med APn som jag kopplar upp laptopen på. Jag kan pinga båda nätverkskorten i PCn från laptopen utmärkt.

Jag har Tiscali 0.5Mbit ADSL som kräver PPPoE-inloggning. För det använder jag XPs inbyggda PPPoE-klient. I egenskaper för min Tiscali-uppkoppling (under control panel/network connections) väljer jag avancerat->internet connection sharing, och väljer sedan det nätverkskort som APn är inkopplad i.

Ingen internetåtkomst från laptopen.

Inte heller hjälper det att skapa en brygga mellan de båda nätverkskorten.

Jag har även försökt köra Internet Connection Sharing Wizard, med ännu sämre resultat, då lade den kortet som är kopplat till WAN under ett annat subnät, vilket jag tyckte var underligt (eller så berodde det på att ADSL-modemet tilldeleade kortet en IPadress, snarare än att APn tilldelade IP).

Jag har prövat både att sätta alla IP-adresser manuellt såsom att låta APn agera DHCP-server.

Jag har inte heller lyckats dela filer mellan datorerna, men det kan bero på lite vad som helst. Det viktigaste och mest frustrerande är internetuppkopplingen.

Just det, jag lyckades faktiskt att koppla upp laptopen förut, genom att starta ett trådlöst nätverk från DEN och koppla upp PCn mot det med en USB WLAN-adapter. Men det har jag inte lyckats återskapa...

Några idéer? :]

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 109
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL