April 1, 2001
Det tillverkas inte kort/enheter med samma MAC adresser, det är ett faktum. Man behöver inte använda samma adresser på flera enheter eftersom det finns tvåhundraåttioen biljoner fyrahundrasjuttiofyra miljarder niohundrasjuttiosex miljoner sjuhundratio tusen sexhundrafemtiosex stycken adresser att använda, just for the record 😀
November 29, 2001
Iceman wrote: Det tillverkas inte kort/enheter med samma MAC adresser, det är ett faktum. Man behöver inte använda samma adresser på flera enheter eftersom det finns tvåhundraåttioen biljoner fyrahundrasjuttiofyra miljarder niohundrasjuttiosex miljoner sjuhundratio tusen sexhundrafemtiosex stycken adresser att använda, just for the record 😀
Ok, låter troligt :).
Vilken myndighet är det som tilldelar och har hand om MAC-adresser?
April 1, 2001
Kid Rock wrote: Ge exempel på en MAC adress så jag vet vad fan det är för nåt...
E det samma som fysisk adress eller???
Nätverkskortets fysiska adress är MAC adressen (Media access control, ena halvan av datalink skiktet i OSI modellen 😀 ) En MAC adress anges med hexadecimaler och är 6 byte stor, kan se ut t ex såhär: AA 7C 13 37 BE D8
December 4, 2001
Iceman wrote: [quote=Kid Rock]Ge exempel på en MAC adress så jag vet vad fan det är för nåt...
E det samma som fysisk adress eller???
Nätverkskortets fysiska adress är MAC adressen (Media access control, ena halvan av datalink skiktet i OSI modellen 😀 ) En MAC adress anges med hexadecimaler och är 6 byte stor, kan se ut t ex såhär: AA 7C 13 37 BE D8
Jo det där visste jag, alltså att en MAC adress anges med hexadecimaler och är 6 byte stor, kan se ut t ex såhär: AA 7C 13 37 BE D8.
Kom bara inte på om det var samma sak som fysisk adress. Fick hjärnsläpp :blink:
1 Guest(s)