April 11, 2003
Tjena. Fick nyligen papper hem från min ISP om att jag nu kan få IP-telefon.
Tänkte bara kolla med er om det är något negativt med IP-telefoni?
Varför har inte alla som kan få IP-telefoni det för? Är det bara för dom inte vet att det är bättre eller hur är det?
Här är info om den IP-telefontjänst jag kan få.
Det kostar bara 75kr/månaden och då ingår obegränsad taltid till det fasta nätet.
Är jag bara dum om jag inte skaffar det?
Vill veta va ni tycker.
Mvh Rune.
July 4, 2004
jag har IP-telefoni, det är väll biligare annars har jag inte märkt någon skillnad.. men om uppkoplingen skulle gå ner ryker också telefonerna 🙁 jag har haft en del problem med BBB (tro det lr ej) iallafall så sa dom att det var fel på min hub/switch, och stängde då ner uppkoplingen och då hade jag nästan ingen telefon tjänst under ca 2 veckor :O sen fick jag ett brev där dom bad om ursäkt för att dom *bråkat* med mig och erkände att felet låg hos BBB (IP-telefoni BOXEN)... men nu har det inte varit några problem på 6mån+ kan vara nått år =) minns inte riktigt..
jag vet inte hur mkt $ som skiljer men tjänsten i sig är det inte så stor skillnad på..
October 7, 2002
Man brukar inte kunna ringa 112 med IP-telefon alltid. Strömmen har en förmåga att gå sönder i de situationerna så det slutar funka, och eftersom Internet inte är UPS:at lika bra som telenätet så...
Annars finns det väl inte mycket att tveka om, du har säkert mobiltelefon också ändå...
April 11, 2003
Ja, precis. Det är ju vid strömavbrott det blir problem. Men som det skrevs så har jag mobil som man kan ringa med i dom lägerna.
Är det den enda nackdelen? Jag kommer inte på något annat. Och det positiva är att det är mycket billigare. Och det bästa är att man slipper ha med Telia att göra.
Jo, det är några nackdelar jag kom på. Men det är bara sen när man flyttar. Om man kan ha kan samma IP-telefoni eller om man måste byta mm. Men det är något man får tänka på då och inte nu. 🙂
Är mycket sugen att prova det iaf så så blir det nog.
June 20, 2002
Rune wrote: Ja, precis. Det är ju vid strömavbrott det blir problem. Men som det skrevs så har jag mobil som man kan ringa med i dom lägerna.
Är det den enda nackdelen? Jag kommer inte på något annat. Och det positiva är att det är mycket billigare. Och det bästa är att man slipper ha med Telia att göra.
Jo, det är några nackdelar jag kom på. Men det är bara sen när man flyttar. Om man kan ha kan samma IP-telefoni eller om man måste byta mm. Men det är något man får tänka på då och inte nu. 🙂
Är mycket sugen att prova det iaf så så blir det nog.
Om du fixar IP-telefoni från en operatör som inte bryr sig om vad du har för uppkoppling (ex. Tele2 och Rix) kan du plocka med dig dosan var du vill, eller koppla upp dig med en dator + programvara exakt var du vill.
Det innebär ju bl.a. att du kan ta med dosan ner till Australien om du vill, koppla upp den mot Internet och sen ringa morsan i Sverige till lokalsamtalstaxa.
Så frågan är om operatören du har fått erbjudande från har slutit avtal med några leverantörer att de bara ska leverera tjänsten om du har avtal med de.
Några tekniska hinder för att ta med abbonemanget exakt var du vill finns inte.
April 11, 2003
Jag har precis snackat med min ISP nu i ca 1 timme. Mycket trevlig gubbe kan jag tillägga.
Och då fick jag svar på massa frågor. Bla att det går bra att ta med dosan till Australien och ringa gratis till det Svenska fasta nätet.
Det är Rix som är sammarbetar med iaf.
Då så har jag bestämt mej att jag skaffar denna IP-telefon. 😀
"Våga Vägra Telia" :bgrin:
1 Guest(s)