IP-telefoni.|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
IP-telefoni.
Rune
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1766
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 9, 2004 - 11:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena. Fick nyligen papper hem från min ISP om att jag nu kan få IP-telefon.

Tänkte bara kolla med er om det är något negativt med IP-telefoni?

Varför har inte alla som kan få IP-telefoni det för? Är det bara för dom inte vet att det är bättre eller hur är det?

Här är info om den IP-telefontjänst jag kan få.

Det kostar bara 75kr/månaden och då ingår obegränsad taltid till det fasta nätet.

Är jag bara dum om jag inte skaffar det?

Vill veta va ni tycker.

Mvh Rune.

Keni
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 590
792640
December 10, 2004 - 1:02 am
sp_Permalink sp_Print

jag har IP-telefoni, det är väll biligare annars har jag inte märkt någon skillnad.. men om uppkoplingen skulle gå ner ryker också telefonerna 🙁 jag har haft en del problem med BBB (tro det lr ej) iallafall så sa dom att det var fel på min hub/switch, och stängde då ner uppkoplingen och då hade jag nästan ingen telefon tjänst under ca 2 veckor :O sen fick jag ett brev där dom bad om ursäkt för att dom *bråkat* med mig och erkände att felet låg hos BBB (IP-telefoni BOXEN)... men nu har det inte varit några problem på 6mån+ kan vara nått år =) minns inte riktigt..

jag vet inte hur mkt $ som skiljer men tjänsten i sig är det inte så stor skillnad på..

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
792649
December 10, 2004 - 1:11 am
sp_Permalink sp_Print

Man brukar inte kunna ringa 112 med IP-telefon alltid. Strömmen har en förmåga att gå sönder i de situationerna så det slutar funka, och eftersom Internet inte är UPS:at lika bra som telenätet så...

Annars finns det väl inte mycket att tveka om, du har säkert mobiltelefon också ändå...

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
792655
December 10, 2004 - 1:22 am
sp_Permalink sp_Print

Teredon, det är väl snarare så att ditt hem inte är like ups:at som telenätet, det är ju vid strömavbrott hemma som dosan slutar funka..aja..

ip-telefoni är iaf bra..

Rune
Kommer du hit ofta?
Medlem
792834
December 10, 2004 - 1:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, precis. Det är ju vid strömavbrott det blir problem. Men som det skrevs så har jag mobil som man kan ringa med i dom lägerna.

Är det den enda nackdelen? Jag kommer inte på något annat. Och det positiva är att det är mycket billigare. Och det bästa är att man slipper ha med Telia att göra. wink

Jo, det är några nackdelar jag kom på. Men det är bara sen när man flyttar. Om man kan ha kan samma IP-telefoni eller om man måste byta mm. Men det är något man får tänka på då och inte nu. 🙂

Är mycket sugen att prova det iaf så så blir det nog.

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
792891
December 10, 2004 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Rune wrote: Ja, precis. Det är ju vid strömavbrott det blir problem. Men som det skrevs så har jag mobil som man kan ringa med i dom lägerna.

Är det den enda nackdelen? Jag kommer inte på något annat. Och det positiva är att det är mycket billigare. Och det bästa är att man slipper ha med Telia att göra. wink

Jo, det är några nackdelar jag kom på. Men det är bara sen när man flyttar. Om man kan ha kan samma IP-telefoni eller om man måste byta mm. Men det är något man får tänka på då och inte nu. 🙂

Är mycket sugen att prova det iaf så så blir det nog.

Om du fixar IP-telefoni från en operatör som inte bryr sig om vad du har för uppkoppling (ex. Tele2 och Rix) kan du plocka med dig dosan var du vill, eller koppla upp dig med en dator + programvara exakt var du vill.

Det innebär ju bl.a. att du kan ta med dosan ner till Australien om du vill, koppla upp den mot Internet och sen ringa morsan i Sverige till lokalsamtalstaxa.

Så frågan är om operatören du har fått erbjudande från har slutit avtal med några leverantörer att de bara ska leverera tjänsten om du har avtal med de.
Några tekniska hinder för att ta med abbonemanget exakt var du vill finns inte.

Rune
Kommer du hit ofta?
Medlem
792976
December 10, 2004 - 4:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har precis snackat med min ISP nu i ca 1 timme. wink Mycket trevlig gubbe kan jag tillägga.

Och då fick jag svar på massa frågor. Bla att det går bra att ta med dosan till Australien och ringa gratis till det Svenska fasta nätet.

Det är Rix som är sammarbetar med iaf.

Då så har jag bestämt mej att jag skaffar denna IP-telefon. 😀

"Våga Vägra Telia" :bgrin:

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
792984
December 10, 2004 - 4:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänkte nästan att det var de, med tanke på 75:- för gratis Sverige-samtal.

De har väl iofs bara 5 olika riktnummer att välja på?

Rune
Kommer du hit ofta?
Medlem
793355
December 11, 2004 - 1:28 am
sp_Permalink sp_Print

Det tror jag inte? Om du menar att man bara kan ringa till 5 olika riktnummerområden? För 75kr/mån så får man ringa hur mycket som hällst och då ingår ju det "fasta" abonnemanget också. Så det är ju typ billigaste Telefon/IP-telefon i landet? Låter bra iaf. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 74
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL