April 24, 2003
Hejsan
Jag har ett problem, jag har blivit G-Linad av Quakenet.
Quakenet säger att min port (80a - 8040 tror jag) tydligen är öppen. Jag får felmeddelandet "dhtn trojans" och jag blir disconnectad.
Jag sitter bakom nätverk och har en serverdator. Den har XP's brandvägg samt WinRoute Pro igång. Den porten som Quakenet talar om är inte öppen. Jag har portmappat till min dator förbi servern men jag får samma fel. Även de andra användarna i nätverket får felet. Har mitt IP blivit bannat eller vad står på?
Mvh
Jonathan "Mazor" Littke
September 13, 2001
twinsen wrote: en trojan är ett virus.
En trojan är inte ett virus.
Letade upp en länk där du kan läsa mer.
http://service1.symantec.com/S.....1209131106
February 21, 2003
Chewie wrote: [quote=twinsen]en trojan är ett virus.
http://service1.symantec.com/SUPPORT/nav.nsf/docid/1999041209131106
en trojan är en typ av virus: "Trojan Horses are impostors--files that claim to be something desirable but, in fact, are malicious"
vad anser dusjälv är en trojan?
September 13, 2001
twinsen wrote: [quote=Chewie][quote=twinsen]en trojan är ett virus.
http://service1.symantec.com/SUPPORT/nav.nsf/docid/1999041209131106
en trojan är en typ av virus: "Trojan Horses are impostors--files that claim to be something desirable but, in fact, are malicious"
vad anser dusjälv är en trojan?
"A very important distinction between Trojan horse programs and true viruses is that they do not replicate themselves."
Att kalla en trojan för ett virus är inte hela sanningen, men visst dom grupperas ofta ihop.
April 24, 2003
Har scannat hela nätverket, inget funnet.
Någon som har tips på annat program som tar bort trojaner om inte Norton hittar det?
Enligt Quakenet är det dock ingen trojan, läs mer här:
http://www.quakenet.org/faq/fa.....;f=116#116
Jag är rätt duktig när det gäller mitt nätverk och mitt system, så jag är ingen nybörjare, jag har letat väldigt mycket men jag hittar faktist inte felet. Har kört med alla möjliga saker som Kerio Personal Firewall, WinRoute, Portmapping, Formaterat osv osv. I'm in deep shit. Att använda olika IRC klienter fungerar inte heller, eftersom hela nätverket är G-linat. =[
May 23, 2001
macrus wrote:
Snackade med brosan som är ircop på quakenet han säger att det är automatiskt för man har nån trojan eller liknande på datorn.
RESPEKT att ha en bror som är ircop!
Guld wrote:
Har kört med alla möjliga saker som Kerio Personal Firewall, WinRoute, Portmapping, Formaterat osv osv.
Till topic, om du har formaterat om borde ju viruset vara borta iaf....
April 24, 2003
Jag har formaterat serverdatorn, dock inte de andra datorerna. De har jag sökt igenom med Norton Antivirus 2003 som sagt, och inte hittat någonting. Jag hittade dock på serverdatorn virus innan jag formaterade, den dödade allt virus utom filen "unwise.exe." Efter formateringen var datorn clean, så även alla andra datorer i nätverket. Jag har verkligen ingen lust att formatera samtliga andra datorer bara för det här.
Såhär säger Quakenet:
GLINE-ID 80a
The following open Proxies were found on your IP:
SOCKS4-Proxy on Port 1080
Huh? Snälla hjälp =[ Det är väldigt viktigt att jag kommer in på IRC innan veckan är över ;(
January 3, 2003
Den söker automatiskt efter öppna porta för att söka efter b.l.a trojaner men framför allt öppna proxies, quakenet har gjort detta för att det på sistonde (bra länge sen) så använde många folk dessa öppna proxiar för att bli anonyma och strula med folk, winroute är väll ett proxy program som använder port 1080, därav att du blir g-linad. Byt porten till nått udda nummer så kommer du in sedan. Den söker b.l.a av 80,82,1080,3021,8000,8080. Ta nått mittemellan så ska all gå bra
EDIT: Du har inte nån trojan(er) på dina system så någon formatering behövs absolut inte. Lite mer om ämnet på denna sida : http://opm.blitzed.org/faq
Lycka till
/Cyrgo
April 24, 2003
Cyrgo wrote: winroute är väll ett proxy program som använder port 1080, därav att du blir g-linad. Byt porten till nått udda nummer så kommer du in sedan. Den söker b.l.a av 80,82,1080,3021,8000,8080. Ta nått mittemellan så ska all gå bra
Hur menar du att jag ska byta porten? I proxyn? Jag hade inte ens proxyn aktiverad förräns nu, och det fungerar fortfarande inte. Snälla ta kontakt med mig på ICQ / MSN, 111481700 / [email]Jontelittke@hotmail.com[/email], du verkar veta vad du talar om, behöver verkligen hjälp.
January 3, 2003
Du har en port öppen på 1080 och det kvittar faktiskt vad du har öppet där, quakenet tror fortfarande att du har en öppen socks proxy där. Du använder winroute, vilket öppnar port 1080 på nåt konstigt sätt, eftersom den använder NAT borde den inte göra det. Du KAN stänga porten med en brandvägg (du behöver alltså installera en firewall på din server), du säjer att du är tekniskt kunnig så jag tar för givet att du kan det. Tyvärr så använder jag inte ICQ. Men skriv i forumet ifall du behöver mer hjälp 🙂
EDIT: Alternativ 2 : Stäng av proxyn ELLER byt port, det borde kunna göras, är inte helt säker, har aldrig använt winroute.
EDIT : Alternativ 3 : Byt internetdelnings program som t.e.x sygate, winxp inbyggda ICS eller nåt annat, bara att söka på download.com
EDIT: Alternativ 4 : På nåt sätt har du felkonfigurerat din Winroute och tillåter att folk ansluter på 1080 så dom kan använda din server som en proxy, vilket INTE är bra! du borde snarast kolla igenom dina inställningar, nånstans har du öppnat utåt på nåt sätt.
Beskriv hur ditt nätverk ser ut t.e.x så här ser mitt ut
isp - adslmodem - router - Dator 1
- Dator 2
- Dator 3
hur ser ditt ut?
Lycka till
/Cyrgo
April 24, 2003
Jag citerar från ett annat inlägg som jag postade där jag beskriver mitt nätverk.
"Hej!
Jag vet att portmapping har varit uppe i forumet ett antal gånger. MEN jag skulle ändå vilja ha hjälp.
Mitt hemmanätverk ser ut på följande sätt.
"-->" symboliserar en kabel
Boostream 2,5 mpbs --> Serverdator, P2 250 Mhz
Serverdator, P2 250 Mhz --> Hub 24 Portar 10 mbps
Hub 24 Portar 10 mbps --> P4 1,8 Ghz Dell Dimension
Hub 24 Portar 10 mbps --> P2 333 Mhz Sekvencia
Problemet: Hur gör jag mig till server, alltså först i nätverket?
Boostreamet, Hubben, Serverdatorn och P2 333 Mhz Sekvencia datorn står i källaren. Jag har min Dell Dimension uppe på mitt rum, två trappor upp. Kabeln mellan min Dell och Hubben är 20 meter. Anledningen till att vi har en hubb och serverdator är för att jag vill ha min Dell Dimension på mitt rum för att kunna jobba ostört och min bror vill ha P2 333 Mhz:aren i sitt rum för att kunna lira lite spel med mera. Ingen av oss vill flytta. Varför vi inte satte två nätverkskort i brorsans dator var för att den datorn är för slö för att kunna ha två kort i sig samtidigt, den hackar enormt då. Och att dra först en kabel upp till min Dell och sen en ner till honom skulle visseligen sätta mig först i nätverket men det skulle vara otroligt osmidigt med tanke på den långa sträckan och hela 2 (!) 20 meters kablar i huset brevid varandra blir inte så bra.
Jag vill alltså kunna spela Warcraft 3 Arranged Team med mina kompisar, jag vill kunna sända Winamp Shoutcast Radio med mitt IP, jag vill kunna använda MSN Messenger och ha Voicecommunication, jag vill kunna skicka filer med MSN, jag vill kunna ha en CS server, Webbserver och mycket mer. Men detta går inte eftersom jag inte är först i nätverket så att säga. Går det att koppla om alla portar till mig på något sätt? Eller är det vissar portar (typ 8000 i Shoutcast) som ska kopplas om - och kan någon isåfall säga exakt vilka portar det är för allt jag har radat upp här - och gärna hur man kopplar om det, eller länka till en newbievänlig guide.
Tack på förhand!
/Jonathan "Mazor" Littke
[email]Mazor@Gamingeye.com[/email]"
Det problemet är löst nu, jag använder WinRoute PRO endast för portmapping. Jag har inte aktiverat proxyn, och därför förstår jag inte hur port 1080 kan vara öppen. Jag provade med Kerio Personal Firewall men den hade ingen lust att portmappa som jag ville, så jag avinstallerade den. Jag har XP's inbyggda firewall för tillfället, jag vet att den suger 🙁 Jag kan inte avinstallera WinRoute Pro eftersom jag måste ha portmappingen. Jag har inte hittat någon firewall idag som har både ordentlig portmapping och portkontrollering som inte strular, fast jag har ju bara provat två.
Detta är struligt =[
1 Guest(s)