May 31, 2001
Hallå.
Jag har ett litet problem... har fått bredbandsbolaget och har tänkt att ha en freesco brandvägg.
Den körs på en laptop med 2st xircom NIC. Freesco startar upp allt fint och allt funkar med nätverkskorten.
Jag drar en nätverkssladd till ena NIC:t där internet ska in och den andra NIC:ts kabel går till en switch som man där med kopplar alla datorer.
IP ska man få av BBB, och freesco är inställd för att ta emot dhcp.
Problem: Den får inte IP av BBB på den konfigen, men NIC:ts diod lyser så den har kontakt.
Har testat massa olioka inställningar utan resultat.
Skum lösning: Jag kopplar BBB-kabeln till switchens uplink och sen tar en ledig port i switchen och drar den till ena NIC:t på freesco som då får IP av BBB!!!!!!! 👿 😡 fattar inte!! varför får den IP då?
Har även testat rak och korsad kabel till NIC:t i freesco burken utan fått IP.
Kör nu en nödlösning med mjukvarubrandvägg direkt in i min ena dator.. vill ju koppla in min server å så :cy:
Någon som har nån idé?
November 4, 2002
Ebola wrote: Hallå.
Jag har ett litet problem... har fått bredbandsbolaget och har tänkt att ha en freesco brandvägg.
Den körs på en laptop med 2st xircom NIC. Freesco startar upp allt fint och allt funkar med nätverkskorten.Jag drar en nätverkssladd till ena NIC:t där internet ska in och den andra NIC:ts kabel går till en switch som man där med kopplar alla datorer.
IP ska man få av BBB, och freesco är inställd för att ta emot dhcp.Problem: Den får inte IP av BBB på den konfigen, men NIC:ts diod lyser så den har kontakt.
Har testat massa olioka inställningar utan resultat.Skum lösning: Jag kopplar BBB-kabeln till switchens uplink och sen tar en ledig port i switchen och drar den till ena NIC:t på freesco som då får IP av BBB!!!!!!! 👿 😡 fattar inte!! varför får den IP då?
Har även testat rak och korsad kabel till NIC:t i freesco burken utan fått IP.
Kör nu en nödlösning med mjukvarubrandvägg direkt in i min ena dator.. vill ju koppla in min server å så :cy:
Någon som har nån idé?
Det verkar som om BBB har nåt emot ditt NIC.. Kör ett test. Använd ett 3com eller dlink kort i nån annan dator, och kör freesco på den. Funkar det då är det nåt strul med NICet.
Men en annan sak som kan funka är att tvinga ner kortet i 10mbit halvduplex, du kan ju även testa full. Jag skulle tippa på att det är nåt kack med korten och BBB iaf..
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
2 Guest(s)