December 7, 2003
Va nyss med om veckans mystiska grej. För 30min skulle jag starta datorn och gå ut på nätet o så, men när jag startade IE blev det "sidan kan inte visas". Shit vad konstigt tänkte jag då. Var på ett litet hack för 2 veckor sen, jag och en kompis med en korsad kabel och inget internet.
Tänkte att hans delade mappar som ligger kvar på "mina nätverksanslutningar" ligger och spökar. Det var nu det roliga började. I mappen "Mina nätverksansluningar" låg det ca 5 delade mappar till datorer/personer som jag absolut inte har en aning om vilka det är! Typ "Mp3 på Fredrik(ace)" och såna grejor. Blev så förvånad så det inte är sant. Också hade han typ 10GB musik som jag bara kopierade och klistrade in i min egen musikmapp 8) . Hur fan har dom kommit dit?! Det står ju "lokalt nätverk" längst upp. Men jag har bara en vanlig ADSL anslutning kopplad till den enda datorn i lägenheten (min). Har lanat en gång med denna dator, med kompisen som jag nämde. Nu ligger det alltså helt plötsligt okända nätverksplatser på datorn, och i arbetsgruppen ligger min egen dator "Payroouz" och nån okänd jäkla "Fredrik". Känner ingen fredrik :cy:
Jag kollade internetanslutningen på "nätverksanslutningar". På tcp/ip- egenskaperna var det nån IP-adress ifylld!
Jaja, ändrade iaf till "erhåll ip-adress automatiskt", gick ut på nätet och postade den här tråden 🙂
Ingen skada skedd, men man vill ju veta wtf is going on!!??
December 7, 2003
The Cadet wrote: Det är faktiskt inte alls konstigt. Det hela beror på att de användare som du ser inte har brandvägg. Det innebär att du i stort sätt kommer åt alla som har samma isp som dig och inte har en brandvägg 😉
Samt har mappar/filer utdelade alltså.
vad har det med samma ISP att göra? (kan nästan inget om Internet/nätverk). varför ser jag dom? och varför bara dom?
September 18, 2002
Payroouz wrote: [quote=The Cadet]Det är faktiskt inte alls konstigt. Det hela beror på att de användare som du ser inte har brandvägg. Det innebär att du i stort sätt kommer åt alla som har samma isp som dig och inte har en brandvägg 😉
Samt har mappar/filer utdelade alltså.
vad har det med samma ISP att göra? (kan nästan inget om Internet/nätverk). varför ser jag dom? och varför bara dom?
Det beror på att alla som använder samma isp, "ingår" i det nätverket.
September 18, 2002
Payroouz wrote: ahaa... Har Hemab 1Mbit. En lokal liten isp. Men hur dök "fredrik" upp helt plötsligt idag då, hur stötte jag ihop med den datorn? Och varför ser jag inga andra?
Uhm, det sa jag ju., Det beror troligtvis på att han har delade mappar och sitter utan brandvägg.
May 12, 2001
Det är väl inte så att man måste ha en brandvägg för att inte dela med sig utan man _SKA_ inte ha fil- och skrivardelning på på nätverket för internet!
Helt "livsfarligt"!
Mitt råd: Stäng av fil- och skrivardelning på din internetanslutning.
Dom andra datorerna har inte kommit upp innan för att när du var på lan bockade du i fil- och skrivardelning för att kunna dela filer med polaren. 🙂
April 26, 2004
Det som hände var troligtvis att "Fredrik" har ett internt nätverk på en switch eller liknande som han även anslutit direkt till bredbandsmodemet.
Det innebär att på ett och samma fysiska nätverk har två separata logiska nätverk. ett med interna ip-adresser där han har musik utdelat mellan sina hemdatorer och ett konfigurerat för att ansluta till ISP:n. Dessa två nätverk kan inte kommunicera med varandra utan måste gå via en router eller gateway.
Om du har DHCP inställt så sänder datorn iväg en request ut på nätverket om att bli tilldelad en ip-adress. Problemet är nu att du har två separata nätverk och två datorer som svarar på DHCP-anropet. Det som hände var att "fredriks" dator svarade på anropet först och du blev tilldelad en ip-adress i hans interna nät.
Det kan även vara så att din kompis skrev in en ip-adress så att din dator att i första hand skulle söka efter hans dator och i andra hand söka via DHCP, för såvitt jag vet ska inte windows ändra inställningarna utifrån ett DHCP-anrop.
1 Guest(s)