J***a skumt problem|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
J***a skumt problem
Payroouz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 445
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 29, 2004 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Va nyss med om veckans mystiska grej. För 30min skulle jag starta datorn och gå ut på nätet o så, men när jag startade IE blev det "sidan kan inte visas". Shit vad konstigt tänkte jag då. Var på ett litet hack för 2 veckor sen, jag och en kompis med en korsad kabel och inget internet.
Tänkte att hans delade mappar som ligger kvar på "mina nätverksanslutningar" ligger och spökar. Det var nu det roliga började. I mappen "Mina nätverksansluningar" låg det ca 5 delade mappar till datorer/personer som jag absolut inte har en aning om vilka det är! Typ "Mp3 på Fredrik(ace)" och såna grejor. Blev så förvånad så det inte är sant. Också hade han typ 10GB musik som jag bara kopierade och klistrade in i min egen musikmapp 8) . Hur fan har dom kommit dit?! Det står ju "lokalt nätverk" längst upp. Men jag har bara en vanlig ADSL anslutning kopplad till den enda datorn i lägenheten (min). Har lanat en gång med denna dator, med kompisen som jag nämde. Nu ligger det alltså helt plötsligt okända nätverksplatser på datorn, och i arbetsgruppen ligger min egen dator "Payroouz" och nån okänd jäkla "Fredrik". Känner ingen fredrik :cy:

Jag kollade internetanslutningen på "nätverksanslutningar". På tcp/ip- egenskaperna var det nån IP-adress ifylld!
Jaja, ändrade iaf till "erhåll ip-adress automatiskt", gick ut på nätet och postade den här tråden 🙂

Ingen skada skedd, men man vill ju veta wtf is going on!!??

mrfilen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 413
608968
April 29, 2004 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

WTF M8! Mycket skumt ja...Sa du att du bodde i lägenhet? Kanske ett internt nätverk mellan alla smyghackers 😀

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
608971
April 29, 2004 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Har ni typ nån delad internetanslutning i lägenheterna där du bor? har du det kanske det är någon annan i huset som har delat ut det där som du pratade om

Payroouz
Kommer du hit ofta?
Medlem
608982
April 29, 2004 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

iof så heter min granne Fredrik när jag tänker efter. Men det är en vuxen karl! 😛
Jag lovar att han inte har en dator. Han är inte itresserad av sånt. känner honom lite.
Men jag kan ändå lova att lägenheterna inte har delad anslutning. bor typ bara pensionärer här ju

The Cadet
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 431
608988
April 29, 2004 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är faktiskt inte alls konstigt. Det hela beror på att de användare som du ser inte har brandvägg. Det innebär att du i stort sätt kommer åt alla som har samma isp som dig och inte har en brandvägg 😉
Samt har mappar/filer utdelade alltså.

Payroouz
Kommer du hit ofta?
Medlem
608991
April 29, 2004 - 3:18 pm
sp_Permalink sp_Print

The Cadet wrote: Det är faktiskt inte alls konstigt. Det hela beror på att de användare som du ser inte har brandvägg. Det innebär att du i stort sätt kommer åt alla som har samma isp som dig och inte har en brandvägg 😉

vad har det med samma ISP att göra? (kan nästan inget om Internet/nätverk). varför ser jag dom? och varför bara dom?

The Cadet
Kommer du hit ofta?
Medlem
608994
April 29, 2004 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Payroouz wrote: [quote=The Cadet]Det är faktiskt inte alls konstigt. Det hela beror på att de användare som du ser inte har brandvägg. Det innebär att du i stort sätt kommer åt alla som har samma isp som dig och inte har en brandvägg 😉

vad har det med samma ISP att göra? (kan nästan inget om Internet/nätverk). varför ser jag dom? och varför bara dom?

Det beror på att alla som använder samma isp, "ingår" i det nätverket.

Payroouz
Kommer du hit ofta?
Medlem
608998
April 29, 2004 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

ahaa... Har Hemab 1Mbit. En lokal liten isp. Men hur dök "fredrik" upp helt plötsligt idag då, hur stötte jag ihop med den datorn? Och varför ser jag inga andra?

The Cadet
Kommer du hit ofta?
Medlem
609012
April 29, 2004 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Payroouz wrote: ahaa... Har Hemab 1Mbit. En lokal liten isp. Men hur dök "fredrik" upp helt plötsligt idag då, hur stötte jag ihop med den datorn? Och varför ser jag inga andra?

Uhm, det sa jag ju., Det beror troligtvis på att han har delade mappar och sitter utan brandvägg.

Payroouz
Kommer du hit ofta?
Medlem
609017
April 29, 2004 - 3:48 pm
sp_Permalink sp_Print

jaa, men alltså, han kan ju inte vara den ENDA datoranvändaren i hela stan som har Hemab och sitter utan brandvägg + delade filer? Och varför kom han inte upp förut?

mattan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1457
609046
April 29, 2004 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är väl inte så att man måste ha en brandvägg för att inte dela med sig utan man _SKA_ inte ha fil- och skrivardelning på på nätverket för internet!
Helt "livsfarligt"!
Mitt råd: Stäng av fil- och skrivardelning på din internetanslutning.
Dom andra datorerna har inte kommit upp innan för att när du var på lan bockade du i fil- och skrivardelning för att kunna dela filer med polaren. 🙂

Payroouz
Kommer du hit ofta?
Medlem
609078
April 29, 2004 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

men det var för 2 veckor sen...och förresten, isf borde dom som har telia ha väldigt många nätverksplatser. Det lär ju iaf vara _minst_ över ett antal 1000 personer som har telia som delar ut filer utan brandvägg wink

mattan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1457
609188
April 29, 2004 - 6:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Jovisst, men du kan inte se andras burkar om ni inte ligger på samma subnät, och de brukar inte vara så stora iaf inte i telia:s nät.
Men har du stängt av fil- och skrivardelning?

Payroouz
Kommer du hit ofta?
Medlem
609191
April 29, 2004 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

japp, nu har jag det.

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
609339
April 29, 2004 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju bara om du delar ut mapparna som de andra kan se dem. Men jag har för mig att Telia har fixat detta så att man inte kan göra det längre. Förrut kunde man iaf skriva i ipet på en polare som man hade varit på lan med och sedan tanka av honom, det var smidigt 🙂

jonaseck
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 169
613035
May 5, 2004 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Det som hände var troligtvis att "Fredrik" har ett internt nätverk på en switch eller liknande som han även anslutit direkt till bredbandsmodemet.

Det innebär att på ett och samma fysiska nätverk har två separata logiska nätverk. ett med interna ip-adresser där han har musik utdelat mellan sina hemdatorer och ett konfigurerat för att ansluta till ISP:n. Dessa två nätverk kan inte kommunicera med varandra utan måste gå via en router eller gateway.

Om du har DHCP inställt så sänder datorn iväg en request ut på nätverket om att bli tilldelad en ip-adress. Problemet är nu att du har två separata nätverk och två datorer som svarar på DHCP-anropet. Det som hände var att "fredriks" dator svarade på anropet först och du blev tilldelad en ip-adress i hans interna nät.

Det kan även vara så att din kompis skrev in en ip-adress så att din dator att i första hand skulle söka efter hans dator och i andra hand söka via DHCP, för såvitt jag vet ska inte windows ändra inställningarna utifrån ett DHCP-anrop.

Redgrave
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 50
614423
May 7, 2004 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

Han har väl delat ut denna map och ni ingår i ett nätverk och därmed kan du se denna.
Hade så när jag bodde i ett studenthus i uppsala, kunde se en 20-30 användare i nätverket som hade delat ut lite mappar så man kunde tanka med varandra..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 86
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL