Jag har pajjat lanet. Hjälp mig laga det plz!|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Jag har pajjat lanet. Hjälp mig laga det plz!
GasseG
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 18
Member Since:
January 22, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 22, 2006 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

Jaha då har man gjort bort sig rejält.......igen!

Det är så att min flickvän har en liten butik med ett lan bestående av två datorer med en hub mellan, en bärbar på disken och en stationär på övervåningen. En dag så tog hon med den bärbara hem för att arbeta hemma på kvällen. Hon säger till mig i förbifarten att hon vill kunna surfa. Så jag tänker att det är på den bärbara som hon släpat hem så jag kan få ha hemmadatorn för mig själv....nemas problemas....fram med nätverkskabel in med den i vår router och in i hennes bärbara!! Vad nu ?? Inget bredband? Ahh statisk IP-adress. In på TCP/IP klickar på tilldela automatiskt IP, samtidigt som jag ser en massa inställningar men tänker "ähh de blir säkert bara grå och aktiveras igen när jag behöver dem". Mycket riktigt ut på nätet kom hon men sedan när hon har släpat tillbaka till butiken så får hon ingen kontakt med den andra datorn.
Jag springer dit och ser att den andra har statisk IP 192.168.0.1 sätter den bärbara till 192.168.0.MASSOR.......jag har provat det mesta känns det som, fråga ni så svarar jag!

Inget ping ingenting...jag blir galen.

Bär dit min fars laptop för att felsöka hårdvara och kopplar in den i hubben.

Stationär butik =1(192.168.0.1)
Laptop butik =2
Fars laptop =3 (192.168.0.25)

1 pingar och hämtar filer från och till 3 inga problem!
3 pingar och hämtar filer från och till 1 inga problem!
2 pingar och hämtar filer från och till 3 inga problem!
3 pingar och hämtar filer från och till 2 inga problem!
1 kan inte pinga eller hämta filer från 2 stora problem!
2 kan inte pinga eller hämta filer från 1 stora problem!

1 win 98
2 win 2000
3 win xp

](*,)

Systemet har varit igång i 4 år och aldrig krånglat. Killen som satte upp nätverket bor i en annan stad och kommer inte ihåg hur han gjorde.
Kunddatabasen på omkring 1000 personer ligger nu på en hårddisk och om den går sönder så blir det repet....så snälla snälla ni, hjälp mig! ](*,)

n0pax
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
Member Since:
May 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1006419
January 22, 2006 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

Har du rätt nätmask? dvs 255.255.255.0

Dvs det ska stå samma info för båda maskinerna förutom ipnr som ska vara olika?

Inte så att du har stängt av "dela" ut en map? Kanske blev avstängd när du skulle surfa?

Samma arbetsgrupp?

Soir
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 751
Member Since:
August 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1006448
January 22, 2006 - 12:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan alltid testa slänga in IPX/SPX-protokollet på varje dator, det brukar göra saken lättare, alltså att få kontakt med datorer inom ett stängt nätverk.

picks2
Member
Medlem
Forum Posts: 2211
Member Since:
May 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1006569
January 22, 2006 - 5:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Kollat NetBios inställningarna?

GasseG
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 18
Member Since:
January 22, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1006761
January 23, 2006 - 1:23 am
sp_Permalink sp_Print

nOpax: Japp samma arbetsgrupp är det på de två datorerna och nu även på den tredje XP-maskinen som jag bar dit för att prova hårdvaran med.
Jodå samma nätmask har de 255.255.255.0.
Man skulle kunna tro att det är någon delningsgrej men det går inte ens att pinga vilket borde fungera.....eller?

Soir: IPX/SPX låter intressant! Då måste jag ha installationsskivan för win 98 va? Till win 2000-burken har jag skivan men till win 98 får jag leta lite :).

picks2: Vad ska jag kolla efter?

Tack för alla svar.....återkommer!

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1006770
January 23, 2006 - 2:38 am
sp_Permalink sp_Print

Kolla att du inte kopplat in den på fel ställe i hubben eller motsvarande det kan ge väldigt lustiga problem. Sen är det windows vi pratar om så att starta om alla datorer (och hubben) kanske hjälper.

Hur är det med utdelningar av internet på datorerna? Om flera datorer delar ut internet kan det bli problem. Samma sak om flera datorer kör DHCP eller något sådant (dock så torde det inte vara fallet eftersom det har varit fasta ipn och Windows 98 har mig veteligen inte en DHCP server).

GasseG
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 18
Member Since:
January 22, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1007649
January 25, 2006 - 7:15 am
sp_Permalink sp_Print

ViU: Ja nu har jag bytt runt lite mellan portarna i hubben och startat om allt........men icke. XP-maskinen pratar fortfarande lika bra med de bägge datorerna men de pratar inte alls med varandra.
Inget internet är utdelat.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1007685
January 25, 2006 - 9:57 am
sp_Permalink sp_Print

Har de alls internet? Kolla namnet på datorerna och kolla att det inte krockar med "hosts" filen som borde ligga i någon systemmapp och innehålla iaf något i stil med "localhost 127.0.0.1". Och ingen av datorerna har någon brandvägg?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 60
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL