January 22, 2006
Jaha då har man gjort bort sig rejält.......igen!
Det är så att min flickvän har en liten butik med ett lan bestående av två datorer med en hub mellan, en bärbar på disken och en stationär på övervåningen. En dag så tog hon med den bärbara hem för att arbeta hemma på kvällen. Hon säger till mig i förbifarten att hon vill kunna surfa. Så jag tänker att det är på den bärbara som hon släpat hem så jag kan få ha hemmadatorn för mig själv....nemas problemas....fram med nätverkskabel in med den i vår router och in i hennes bärbara!! Vad nu ?? Inget bredband? Ahh statisk IP-adress. In på TCP/IP klickar på tilldela automatiskt IP, samtidigt som jag ser en massa inställningar men tänker "ähh de blir säkert bara grå och aktiveras igen när jag behöver dem". Mycket riktigt ut på nätet kom hon men sedan när hon har släpat tillbaka till butiken så får hon ingen kontakt med den andra datorn.
Jag springer dit och ser att den andra har statisk IP 192.168.0.1 sätter den bärbara till 192.168.0.MASSOR.......jag har provat det mesta känns det som, fråga ni så svarar jag!
Inget ping ingenting...jag blir galen.
Bär dit min fars laptop för att felsöka hårdvara och kopplar in den i hubben.
Stationär butik =1(192.168.0.1)
Laptop butik =2
Fars laptop =3 (192.168.0.25)
1 pingar och hämtar filer från och till 3 inga problem!
3 pingar och hämtar filer från och till 1 inga problem!
2 pingar och hämtar filer från och till 3 inga problem!
3 pingar och hämtar filer från och till 2 inga problem!
1 kan inte pinga eller hämta filer från 2 stora problem!
2 kan inte pinga eller hämta filer från 1 stora problem!
1 win 98
2 win 2000
3 win xp
](*,)
Systemet har varit igång i 4 år och aldrig krånglat. Killen som satte upp nätverket bor i en annan stad och kommer inte ihåg hur han gjorde.
Kunddatabasen på omkring 1000 personer ligger nu på en hårddisk och om den går sönder så blir det repet....så snälla snälla ni, hjälp mig! ](*,)
January 22, 2006
nOpax: Japp samma arbetsgrupp är det på de två datorerna och nu även på den tredje XP-maskinen som jag bar dit för att prova hårdvaran med.
Jodå samma nätmask har de 255.255.255.0.
Man skulle kunna tro att det är någon delningsgrej men det går inte ens att pinga vilket borde fungera.....eller?
Soir: IPX/SPX låter intressant! Då måste jag ha installationsskivan för win 98 va? Till win 2000-burken har jag skivan men till win 98 får jag leta lite :).
picks2: Vad ska jag kolla efter?
Tack för alla svar.....återkommer!
December 25, 2000
Kolla att du inte kopplat in den på fel ställe i hubben eller motsvarande det kan ge väldigt lustiga problem. Sen är det windows vi pratar om så att starta om alla datorer (och hubben) kanske hjälper.
Hur är det med utdelningar av internet på datorerna? Om flera datorer delar ut internet kan det bli problem. Samma sak om flera datorer kör DHCP eller något sådant (dock så torde det inte vara fallet eftersom det har varit fasta ipn och Windows 98 har mig veteligen inte en DHCP server).
2 Guest(s)