jag vill sätta upp en router är det svårt och vad behöverman|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
jag vill sätta upp en router är det svårt och vad behöverman
CrAsH[AT]
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 227
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 18, 2003 - 12:38 pm
sp_Permalink sp_Print

jag vill sätta upp en router är det svårt och vad behöver man ajg vet att man ska sätta in ett till näötverkskrt idatorn men sen då??
och vilket os sla man köra??
MVH CrAsH

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
291450
March 18, 2003 - 1:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Du ska alltså använda en dator som en "router"?
Då kallas det Internetdelning och finns i Win 2000 och XP. Är osäker om det finns i Win 98 eller ME.
Linux har väl också det. Det finns en sk. Guide för det i 2000 (har jag för mig) och XP.

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 909
291465
March 18, 2003 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

rsastin wrote: Du ska alltså använda en dator som en "router"?
Då kallas det Internetdelning och finns i Win 2000 och XP. Är osäker om det finns i Win 98 eller ME.
Linux har väl också det. Det finns en sk. Guide för det i 2000 (har jag för mig) och XP.

Det är nog fortfarande en router fast det är en dator som gör det!!! Linux klarar det... och i många fall använder sig nätverksadmins av linux för just routing!
I WinNT, 2k och XP finns det möjlighet till att routa! I win98se och ME finns möjligheten till att dela ut internet, men inte att fungera som en router!
Jag antar att du skall i ditt nätverk ha datorn som internet delar för restan av datorerna hemma (router mot internet för intranet). Då är nog inte problemena stora. Finns mycket bra guider för hur det skall göras.. och alla windows sen 98se har möjlighet. Linux är perfekt för det men jag antar att du inte är så hemma i det!

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
291480
March 18, 2003 - 2:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja, router är en router. Sedan kan det finnas mjukvara som agerar router men inte riktigt är det.
Visst, man kan kalla det att routa men man kan även kalla det att brygga.
Så att säga att det är en router bara för att man delar ut intenet till det andra nätverkskortet tycker jag är fel.

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
291491
March 18, 2003 - 2:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Skit samma vad som är en router eller inte. Idag kan man ju blanda och kalla olika saker för saker de inte är bara för att sälja 🙂

Billigaste sättet är iaf att sätta i ett till nätverkskort i din windows burk och dela ut internet genom windows, finns guider här på nh.

Enklaste sättet, spring till en datoraffär och kör en hårdvaru router, kostar väl runt 500-1500 kr eller nått harjag för mig.

Svåraste sättet sätt upp en till burk, med Linux på och kör den som router.

Naturligtvis kan du även dra upp en till windows burk och köra som internetutdelare/router.... Finns alltså många olika sätt, beroende på kunskap och ekonomi så väljer du ditt. Finns även små linuxversioner som får plats på diskett så du bara behöver en gammal dator me lite minne samt en floppy så kan du sätta upp en router. BBIagent är ett sånt progra själv kört det, fungerade bra. Enkelt attk onfigruera oxo enligt mig.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
291498
March 18, 2003 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

skaffa någon gammal sunk dator och installera linux router project.. en linux dist som är gjord för att vara router...
http://www.linuxrouter.org/
Sen behöver du ett nätverkskort för wan... sen ett som är till för lan, som går till en hub/switch.
Du ska alltså ha två nätverkskort i datorn.

tom491
Medlem
Forum Posts: 194
291534
March 18, 2003 - 3:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Naturligtvis beroende på vad du skall ha den till, för internetdelning (route & NAT) finns det en massa alternativ.

bekvämt: köp en hårdvarurouter (m inbyggd switch)

skojjigt: http://www.zelow.no/floppyfw/

Chewie
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1516
291598
March 18, 2003 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

stormaz wrote: Svåraste sättet sätt upp en till burk, med Linux på och kör den som router.

En installation av tex clarkconnect är enligt min mening tom lättare än en installation av win98.
Vill du ha funktionalitet ska du välja en linuxrouter, windows har inte en suck att matcha det.

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 909
291730
March 18, 2003 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

rsastin wrote: Nja, router är en router. Sedan kan det finnas mjukvara som agerar router men inte riktigt är det.
Visst, man kan kalla det att routa men man kan även kalla det att brygga.
Så att säga att det är en router bara för att man delar ut intenet till det andra nätverkskortet tycker jag är fel.

Öhh,.. alla routrar är mjukvaru!!! Och en dator som delar ut internet är nog en router, eftersom den förmedlar trafik mellan två helt olika nät.
Att brygga kan man deffinitivt inte kalla något som man routar. routa och brygga är två helt skilda saker!!! Men jag orkar nu inte börja försöka hitta en bra förklaring om det!

CrAsH[AT]
Medlem
Forum Posts: 227
292845
March 20, 2003 - 9:25 am
sp_Permalink sp_Print

tacj för all hjälp ska nog ladda ner en sådan linux dist som är på en diskett tror jag!!!!

MVH CrAsH

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 356
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL