Kabel-förvirring!|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kabel-förvirring!
Abilify
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
Member Since:
March 21, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 8, 2009 - 6:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har tänkt beställa ett 100Mbit bredband ur nätverksuttaget som jag har i min lägenhet.

på hemsidan till bredbandet står följande:

"Hur ser jag skillnad mellan en ”rak” och en ”korsad” nätverkskabel?Vid första anblick är det svårt att se skillnad mellan en rak och korsad nätverkskabel. De ser likadana ut och finns att köpa i samma färger. Både raka och korsade kablar är uppbyggda av 4 kabelpar som består av 8 mindre kablar där 2 kablar, snurrade runt varandra, bildar ett par. Det är även därför man benämner dessa nätverkskablar som TP-kablar (TP = Twisted Pair).

Om man tittar noggrant på en kontakt till en nätverkskabel ser man 8 st små ”kopparbitar”. Man kan i kontakten även se färgerna på de mindre kablarna. Om man placerar kabelns båda kontakter bredvid varandra (vända åt samma håll) kan man se om det är en rak eller en korsad kabel man håller i. Om det vänstra kabelparet (dvs. de två kablarna längst till vänster i kontakten) har samma färgkombination på båda kontakterna är det en ”rak” kabel. Om kontakternas vänstra kabelpar däremot har olika färger är det en korsad kabel. Det vänstra kabelparet i en rak kabel består av en orange-vit och en orange kabel. På en korsad kabel har ena kontakten ett kabelpar som är orange-vitt/orange medan den andra kontaktens vänstra kabelpar består av en grön-vit och en grön kabel. Mer information om detta finns bland annat att läsa på wikipedia; http://sv.wikipedia.org/wiki/TP-kabel.

Du ska använda en ”rak” nätverkskabel när du ansluter din dator till datauttaget i lägenheten för att beställa en tjänst i Bostadens öppna nät. Korsade kablar används endast för att koppla samman ex. två datorer"

Jag blir förvirrad på vilken kabel jag ska köpa.

Skulle någon vänlig själ kunna skicka en länk med rätt kabel, typ från clasohlson, eftersom jag ska dit på Fredag. Så jag vet vad jag ska köpa.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1238882
December 8, 2009 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print
Abilify
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
Member Since:
March 21, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1238884
December 8, 2009 - 6:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Någon av dessa:
http://www.clasohlson.se/Produ.....d=94020879

OK!

Tack för hjälpen!

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
Member Since:
January 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1238902
December 8, 2009 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Du brukar få med en gateway eller liknade när du beställer och du brukar även få med en 5m meters kabel i paketet så du behöver nog inte köpa någon kabel om du nu inte har datorn längre bort så du behöver längre kabel.

Heihachi07
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
January 24, 2015
sp_UserOfflineSmall Offline
1296372
January 24, 2015 - 6:22 am
sp_Permalink sp_Print

Hej,

Jag försöker hitta nån bra, och gratis, maillista.

Den viktigaste funktionen jag vill ha är att man kan maila till listan, så att man inte behöver gå in i nåt web-formulär för att skicka till alla.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 69
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL