Kan en antenn/förstärkare lösa mitt problem?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kan en antenn/förstärkare lösa mitt problem?
Fross
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
Member Since:
February 16, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 16, 2006 - 12:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej.

Jag bor for narvarande i England, och kan av manga anledningar inte skaffa bredband. Daremot sa tar min barbara dator upp signaler fran 3 grannar som har oskyddat tradlost natverk, som jag gladeligen anvander (jag vet, jag ar ond). 👿

Hastigheten ar for det mesta helt ok, 100kb/s download, och 15kb/s upload. Det racker gott och val for mig. Daremot sa bryts ofta kontakten, och jag blir tvungen att flytta runt datorn i rummet for att fa signal igen.

Nu till min fraga - Finns det utrustning (typ antenner, forstarkare?) att kopa till datorn, far att fa battre styrka och undvika dessa standiga nerkopplingar?

Tacksam for svar

EDIT: Intel PRO/Wireless 2200 (802.11b/g) Intern 10/100/1000 GB Ethernet nätverkskort

Avatar
HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
Member Since:
April 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1015547
February 16, 2006 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Eftersom du har ett inbyggt ipw2200 kort så är det korta svaret nej.

Det långa svaret är att det finns 2 små kontakter på det mini-pci kort, som är ditt trådlösa kort i din laptop. Dessa skulle du kunna använda för att ansluta en extern antenn. Du skulle då alltså behöva ha en sladd hängandes ut ur datorn såvida du inte moddar den.

exakt vad de kontakterna som sitter på ditt kort heter, vet jag inte. Men det borde man kunna ta reda på...

http://www.davido.se
Detta är en svensk sida som har lite antenner och dyligt...
det du skulle behöva ha är följande...

en pigtail som passar på ditt kort.
En riktantenn med bra gain 12-14dBi
t.ex. http://www.cantenna.com

Finns också ett tredje sätt och det är att köpa ett pcmcia kort med extern antennkontakt... de brukar iofs vara rätt dyra .

Sedan en liten parantes...
Jag har för mig att det va nån som blev dömd för att ha tjuvsurfat i england... tror det var rätt grovt straff också.

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1015574
February 16, 2006 - 6:11 pm
sp_Permalink sp_Print

gör hembesök hos grannen, leta upp routern och vinkla antennen några grader så ska det nog fungera, vet du inte hur du ska göra detta så se lite på serien Alias för motivation 😉

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1015584
February 16, 2006 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle köpt ett nytt PCMIA kort med extern antenn. säkert och det kommer att fungera. Dem kostar inte så mycket, skulle tippa på ca 300 kr för ett kort. Dock ej säker. Några i min skola har sådana och dem har inte klagat över priset på dem än 🙂

Fross
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
Member Since:
February 16, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1015596
February 16, 2006 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice wrote: Jag skulle köpt ett nytt PCMIA kort med extern antenn. säkert och det kommer att fungera. Dem kostar inte så mycket, skulle tippa på ca 300 kr för ett kort. Dock ej säker. Några i min skola har sådana och dem har inte klagat över priset på dem än 🙂

Tack för alla svar. Jag ska testa det - alltid värt ett försök!

Jag bryr mig inte alls om jag behöver ha en sladd från laptopen till antennen... så det är bara att hålla tummarna 🙂

Avatar
HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
Member Since:
April 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1015604
February 16, 2006 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice wrote: Jag skulle köpt ett nytt PCMIA kort med extern antenn. säkert och det kommer att fungera. Dem kostar inte så mycket, skulle tippa på ca 300 kr för ett kort. Dock ej säker. Några i min skola har sådana och dem har inte klagat över priset på dem än 🙂

Har du någon länk till ett sånt kort som några i din skola köpt... Skulle bra gärna vilja veta, Jag har bara sett för upp emot 900 kr eller kort som bara stödjer 802.11b

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1015609
February 16, 2006 - 8:08 pm
sp_Permalink sp_Print

HardCoder wrote: [quote=Dry_Ice]Jag skulle köpt ett nytt PCMIA kort med extern antenn. säkert och det kommer att fungera. Dem kostar inte så mycket, skulle tippa på ca 300 kr för ett kort. Dock ej säker. Några i min skola har sådana och dem har inte klagat över priset på dem än 🙂

Har du någon länk till ett sånt kort som några i din skola köpt... Skulle bra gärna vilja veta, Jag har bara sett för upp emot 900 kr eller kort som bara stödjer 802.11b

Många kort har ju en kontakt för extern antenn men som är gömd, alltså inget hål i "chassit" för den, som exempel d-link dwl650 (icke plus)..
Bara borra ett litet hål i plasten över kontakten och sedan skaffa sig en hirose u.fl, tror jag det var, så är saken fixad..

Själv gjorde jag så att jag lödde fast en bit kabel direkt på krestkortet som jag drog till en rp-sma kontakt och som sen sitter fast limmad på kortet, lämpligt..
Föresten så använder dwl650 atheros..

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1015610
February 16, 2006 - 8:08 pm
sp_Permalink sp_Print

100 kbps ligger långt under vad 802.11b klarar, så så länge du bara ska använda PC-kortet för att snylta så gör det ingen skillnad. Speciellt inte om täckningen är så dålig som du säger - då sätts hastigheten ner ändå.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 42
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL