February 16, 2006
Hej.
Jag bor for narvarande i England, och kan av manga anledningar inte skaffa bredband. Daremot sa tar min barbara dator upp signaler fran 3 grannar som har oskyddat tradlost natverk, som jag gladeligen anvander (jag vet, jag ar ond). 👿
Hastigheten ar for det mesta helt ok, 100kb/s download, och 15kb/s upload. Det racker gott och val for mig. Daremot sa bryts ofta kontakten, och jag blir tvungen att flytta runt datorn i rummet for att fa signal igen.
Nu till min fraga - Finns det utrustning (typ antenner, forstarkare?) att kopa till datorn, far att fa battre styrka och undvika dessa standiga nerkopplingar?
Tacksam for svar
EDIT: Intel PRO/Wireless 2200 (802.11b/g) Intern 10/100/1000 GB Ethernet nätverkskort
April 7, 2002
Eftersom du har ett inbyggt ipw2200 kort så är det korta svaret nej.
Det långa svaret är att det finns 2 små kontakter på det mini-pci kort, som är ditt trådlösa kort i din laptop. Dessa skulle du kunna använda för att ansluta en extern antenn. Du skulle då alltså behöva ha en sladd hängandes ut ur datorn såvida du inte moddar den.
exakt vad de kontakterna som sitter på ditt kort heter, vet jag inte. Men det borde man kunna ta reda på...
http://www.davido.se
Detta är en svensk sida som har lite antenner och dyligt...
det du skulle behöva ha är följande...
en pigtail som passar på ditt kort.
En riktantenn med bra gain 12-14dBi
t.ex. http://www.cantenna.com
Finns också ett tredje sätt och det är att köpa ett pcmcia kort med extern antennkontakt... de brukar iofs vara rätt dyra .
Sedan en liten parantes...
Jag har för mig att det va nån som blev dömd för att ha tjuvsurfat i england... tror det var rätt grovt straff också.
February 16, 2006
Dry_Ice wrote: Jag skulle köpt ett nytt PCMIA kort med extern antenn. säkert och det kommer att fungera. Dem kostar inte så mycket, skulle tippa på ca 300 kr för ett kort. Dock ej säker. Några i min skola har sådana och dem har inte klagat över priset på dem än 🙂
Tack för alla svar. Jag ska testa det - alltid värt ett försök!
Jag bryr mig inte alls om jag behöver ha en sladd från laptopen till antennen... så det är bara att hålla tummarna 🙂
April 7, 2002
Dry_Ice wrote: Jag skulle köpt ett nytt PCMIA kort med extern antenn. säkert och det kommer att fungera. Dem kostar inte så mycket, skulle tippa på ca 300 kr för ett kort. Dock ej säker. Några i min skola har sådana och dem har inte klagat över priset på dem än 🙂
Har du någon länk till ett sånt kort som några i din skola köpt... Skulle bra gärna vilja veta, Jag har bara sett för upp emot 900 kr eller kort som bara stödjer 802.11b
March 14, 2001
HardCoder wrote: [quote=Dry_Ice]Jag skulle köpt ett nytt PCMIA kort med extern antenn. säkert och det kommer att fungera. Dem kostar inte så mycket, skulle tippa på ca 300 kr för ett kort. Dock ej säker. Några i min skola har sådana och dem har inte klagat över priset på dem än 🙂
Har du någon länk till ett sånt kort som några i din skola köpt... Skulle bra gärna vilja veta, Jag har bara sett för upp emot 900 kr eller kort som bara stödjer 802.11b
Många kort har ju en kontakt för extern antenn men som är gömd, alltså inget hål i "chassit" för den, som exempel d-link dwl650 (icke plus)..
Bara borra ett litet hål i plasten över kontakten och sedan skaffa sig en hirose u.fl, tror jag det var, så är saken fixad..
Själv gjorde jag så att jag lödde fast en bit kabel direkt på krestkortet som jag drog till en rp-sma kontakt och som sen sitter fast limmad på kortet, lämpligt..
Föresten så använder dwl650 atheros..
1 Guest(s)