Kan inte göra portforward för flera datorer på mitt ADSL modem | Nätverk / Internet | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kan inte göra portforward för flera datorer på mitt ADSL modem
This topic is locked
Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1
maj 30, 2012 - 5:09 e m
sp_Permalink sp_Print

Har ett litet problem. Om jag vill spela steamspel som Left 4 Dead från båda mina datorer så måste jag öppna portar i mitt ADSL modem, ett Thomson Speedtouch 780i WL. Ena datorn kallar jag AMD-PC och den andra AMD2-PC. Båda datorerna finns listade i modemet, men när jag ska göra port forward så kan jag bara göra det för den ena eller den andra datorn. Man kan inte göra port forward för flera datorer samtidigt. Jag har även testat att göra multipla port forward med samma portnr med två olika namn t ex steam och steam 2 i modemet (en för varje dator), men det funkar inte. Är Thomson så dåligt modem så att man inte kan dela ut för flera datorer? I värsta fall så får jag väl köpa ett annat modem som är bättre, någonting ni kan rekommendera i såna fall som är bra?

Skulle det gå att köra om man har en tredje dator med tre nätverkskort, då ser ju bara modemet den tredje datorn som i sin tur delar ut till mina datorer som jag ska spela på. Funkar det tro?

Avatar
Snorch
Medlem
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
mars 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1279952
maj 30, 2012 - 8:06 e m
sp_Permalink sp_Print

Är den här guiden för rätt (din) router?
http://portforward.com/english…..4_Dead.htm

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1279954
maj 30, 2012 - 9:47 e m
sp_Permalink sp_Print

Det ser ut så ja, men det är inte själva port forward som är problemet för det har jag ju fixat. Problemet är att jag bara kan adda en dator till den port forward som jag gör, alltså jag kan inte använda två datorer samtidigt

Jag kan t ex inte ha Titan Quest både på AMD-PC och AMD2-PC samtidigt. Om jag gör det så är den reserverad för den datorn och försvinner från listan (bild 2)
[Bilden hittades inte]

[Bilden hittades inte]

Avatar
Snorch
Medlem
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
mars 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1279955
maj 30, 2012 - 10:06 e m
sp_Permalink sp_Print

Hm, läste lite snabbt nyss.
Det är inte så konstigt att det inte fungerar. Portforward gör som det låter, vidarebefordrar inkommande trafik till en port vidare till ett IP-nummer, du kan inte vidarebefordra samma trafik till två datorer.

Frågan är väl om du verkligen behöver spela på bägge datorerna (samtidigt?)?

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1279957
maj 30, 2012 - 11:14 e m
sp_Permalink sp_Print

Hur ska man då göra om man skulle spela tillsammans med någon hemma hos mig? ha två nätverkskort på ena datorn och bara ha ena datorn mot modemet och den andra får komma ut på nätet genom att koppla den direkt till den andra datorn, skulle det gå? typ bilden nedan

[Bilden hittades inte]

Tankspridd
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 120
Member Since:
april 21, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1279963
maj 31, 2012 - 7:51 f m
sp_Permalink sp_Print

Port forward i spel brukar ju oftast bara behhövas när du själv ska hosta ett spel. Är det så att du hostar ett spel på ena datorn och ansluter till det från den andra datorn, vilket misslyckas?
Om ni båda ansluter till en spelserver på internet lär du inte behöva någon port forwarding.

Precis som Snorch säger så kan man endast göra portforward för en och samma port till en destination. I annat fall skulle det behövas någon typ av applikations gateway (sånna finns bla för SIP, PPTP etc) som kan särskilja trafiken på ett annat sätt och skicka till olika destinationer på insidan. Jag har dock inte hört att en sådan existerar för spel.
Det här är en av begränsningarna i NAT.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1279966
maj 31, 2012 - 10:10 f m
sp_Permalink sp_Print

Så länge du NATar trefiken så borde det funka så länge du inte hostar spelet själv. Och eftersom du bara kan ha en HOST så borde du kunna göra en portforward till din maskinen som ska vara host.

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1279967
maj 31, 2012 - 11:20 f m
sp_Permalink sp_Print

Tankspridd;1280088 wrote: Port forward i spel brukar ju oftast bara behhövas när du själv ska hosta ett spel. Är det så att du hostar ett spel på ena datorn och ansluter till det från den andra datorn, vilket misslyckas?
Om ni båda ansluter till en spelserver på internet lär du inte behöva någon port forwarding.

Precis som Snorch säger så kan man endast göra portforward för en och samma port till en destination. I annat fall skulle det behövas någon typ av applikations gateway (sånna finns bla för SIP, PPTP etc) som kan särskilja trafiken på ett annat sätt och skicka till olika destinationer på insidan. Jag har dock inte hört att en sådan existerar för spel.
Det här är en av begränsningarna i NAT.

Left 4 Dead funkar ett tag (ca 1 minut) om man inte port forward för mig och sedan tappar den anslutningen till spelet och försöker hitta servern igen. Port forward man så funkar det hela tiden. Nu är det ju bara det spelet som jag testat med,men man måste göra lika dant om man ska använda Tunngle klienten. Man måste öppna port 11555 (tror jag det var)

-Tjalve-;1280091 wrote: Så länge du NATar trefiken så borde det funka så länge du inte hostar spelet själv. Och eftersom du bara kan ha en HOST så borde du kunna göra en portforward till din maskinen som ska vara host.

Låter bra, problemet är att jag inte har nån ledig PCI plats och sätta ett till nätverkskort. Jag har dock två platser på ena datorn, men grafikkortsfläkten täcker över den ena PCI platsen. Finns det några bra nätverkskort för PCI-E som du kan rekommendera som inte är så dyra? jag har sett en del Intel kort som kostar 1500+ vilket är på tok för mycket?

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1279970
maj 31, 2012 - 12:40 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle tro att du har ett strul med brandväg istället. Port forward ska inte ha någonting me ddet du nämner att göra.
Du behöver inte ha ett extra nätverkskort heller. NAT är ett system för att låta trafik av en viss typ gå igenom på en viss port till en viss dator så länge trafiken initieras från insidan.

Du har säkert en switch i din router också. Då behöver du inte ha fdubbla nätverkskort.

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1279972
maj 31, 2012 - 2:02 e m
sp_Permalink sp_Print

-Tjalve-;1280095 wrote: Jag skulle tro att du har ett strul med brandväg istället. Port forward ska inte ha någonting me ddet du nämner att göra.
Du behöver inte ha ett extra nätverkskort heller. NAT är ett system för att låta trafik av en viss typ gå igenom på en viss port till en viss dator så länge trafiken initieras från insidan.

Du har säkert en switch i din router också. Då behöver du inte ha fdubbla nätverkskort.

Ok, jag har brandväggen i routern på standard. Jag ska se vad som händer om jag stänger av den helt eller om jag stänger av brandväggen i Windows helt istället. Jag vet att när en kille och jag skulle spela Titan Quest genom Tunngle (Funkar som LAN fast online typ Hamishi) så kunde han inte joina mina spel förrän jag stängde av Windows XPs brandvägg, så jag ska kolla vad som händer

[Edit]
Jag trodde jag hade lyckats fixa problemet, men icke. Första spelet verkade funka men sedan när jag joinade ett annat så blev det samma sak igen :(. Ska testa att stänga av alla brandväggar som jag har och se vad som händer. Idiotiskt problem detta

[Edit2]
Nu har jag stängt av alla brandväggar som jag har, men likt förbannat skiter det sig. Får forska vidare. Tack i alla fall till er som försökt hjälpa mig

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
249 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

DonaldSpodyZU DonaldSpodyZU

GermanVevy GermanVevy

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL