August 26, 2002
hej!
Ja har ett hemmanätverk mellan 2 datorer. Båda har winXP. Jag kan inte tanka över filer från den ena datorn från den andra pga att jag helt enkelt inte kommer in i datorerna. Som vanligt kommer det upp en ruta där man ska skriva in lösenord osv. Förut så har jag kunna ändra loginuser men det kan jag inte nu. Den e gråzonad. Hur ska jag göra för att ändra detta å eventuelt ändra lösenord?
August 26, 2002
tack. men nu har jag ett till problem. Nu kommer det upp ett errormedelande som lyder så här:
"//hybriz är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här
rersursen. Be serverns administratör om hjälp.
Inloggningsfel: Användaren har inte beviljats begärd inloggningstyp på den här datorn."
April 1, 2001
HyperKossan wrote: tack. men nu har jag ett till problem. Nu kommer det upp ett errormedelande som lyder så här:
"//hybriz är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här
rersursen. Be serverns administratör om hjälp.Inloggningsfel: Användaren har inte beviljats begärd inloggningstyp på den här datorn."
Jag tror det blir så när gästkontot är aktiverat, att det alltid används för att logga in på nätverksresurser. Det som ska göras om man vill ha det så, är att man delar ut resurser på datorn du vill komma åt med behörighet för antingen gruppen Guests, eller användaren Guest.
Ett annat sätt som fungerar är att ha användare på de båda datorerna som har samma användarnamn och lösenord, då kommer man in utan att behöva ange lösen. Jag vet inte riktigt säkert hur man löser det där med den släckta rutan för användarnamnet dock, det vore intressant att se en lösning på det 🙂
April 1, 2001
HyperKossan wrote: ok, hur delar jag ut rersurser då? delar ut mappar bara?
Ja. Där hittar du Permissions, det är där man ställer in vilka användare/grupper som ska ha behörigheter.
Det enklaste sättet är ett annat, använd enkel fildelning. I Tools > Folder Options > View finns nåt som heter "Use simple file sharing". Om man använder den så är det bara att dela ut så kan alla komma åt datorn. Det kanske är det du bör använda dig av om du nu har problem.
1 Guest(s)