Kan inte nå den ena datorn|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kan inte nå den ena datorn
the_wiz
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 170
Member Since:
December 28, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 17, 2004 - 11:48 am
sp_Permalink sp_Print

Vad kan felet vara om dator A kan nå dator B, men dator B inte kan nå dator A ? Från dator B, kan jag gå in på "visa datorer i arbetsgruppen", och där visas dator A, men när man trycker på den står det "platsen är inte tillgänglig" eller något liknande. Jag stängt av min firewall och sett så att bägge är i samma arbetsgrupp.

mIIIke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 461
Member Since:
April 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
646902
June 17, 2004 - 12:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Så har ja också, men ja använder mig av ftp istället.

the_wiz
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 170
Member Since:
December 28, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
646909
June 17, 2004 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

mIIIke wrote: Så har ja också, men ja använder mig av ftp istället.

Kan du beskriva lite mer ingående? Menar du att du sätter upp den ena datorn som en ftp-server, sen ansluter du den andra datorn till servern? Genom internet?

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 943
Member Since:
November 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
646984
June 17, 2004 - 1:55 pm
sp_Permalink sp_Print

the_wiz wrote: [quote=mIIIke]Så har ja också, men ja använder mig av ftp istället.

Kan du beskriva lite mer ingående? Menar du att du sätter upp den ena datorn som en ftp-server, sen ansluter du den andra datorn till servern? Genom internet?

Slå på enkel fildelning om in kör XP på båda burkarna.
Då ställer den in allting automatiskt.

Öppna en mapp sen Verktyg>Mappinställningar>Fliken Visa> längst ner ska Du kryssa i.

Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)

the_wiz
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 170
Member Since:
December 28, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
647002
June 17, 2004 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

GeneSiS wrote: [quote=the_wiz][quote=mIIIke]Så har ja också, men ja använder mig av ftp istället.

Kan du beskriva lite mer ingående? Menar du att du sätter upp den ena datorn som en ftp-server, sen ansluter du den andra datorn till servern? Genom internet?

Slå på enkel fildelning om in kör XP på båda burkarna.
Då ställer den in allting automatiskt.

Öppna en mapp sen Verktyg>Mappinställningar>Fliken Visa> längst ner ska Du kryssa i.

Hur slår man på enkel fildelning? Och varför skulle jag behöva slå på "Öppna mappfönster i en separat process" ? 🙄

Aaa, detta blir värre och värre... Snart formaterar jag skiten även om det innebär att lite viktig data går förlorad...

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
Member Since:
September 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
647013
June 17, 2004 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

the_wiz wrote: Vad kan felet vara om dator A kan nå dator B, men dator B inte kan nå dator A ? Från dator B, kan jag gå in på "visa datorer i arbetsgruppen", och där visas dator A, men när man trycker på den står det "platsen är inte tillgänglig" eller något liknande. Jag stängt av min firewall och sett så att bägge är i samma arbetsgrupp.

Det problemet beror med stor sannolikhet på (som nån sa här ovan) att du har valt att dela ut vissa partitioner eller mappar på dator B, men att du inte har gjort det på dator A. Det funkar nämligen så att dator B inte kan se att dator A finns över huvud taget i utforskaren och liknande om du inte har valt att dela ut några resurser på dator B.

Högerklicka på valfri mapp eller partition på dator A och välj "Dela ut den här mappen" (eller vad det nu kan stå på svenska). Har inte så stor koll på förenklad fildelning eftersom jag alltid kör avancerad, men det borde inte vara särskilt mycket mer än så om jag minns rätt.
För avancerad fildelning måste man i alla fall även se till att dator B har rättigheter till att komma åt dator A:s utdelade resurser. Det gör man på samma ställe, det vill säga om du har högerklickat på en mapp och väljer "Dela ut den här mappen".

Testa och se om det är det som är problemet!
Du kan förresten alltid se vilka resurser din dator delar ut genom att öppna ett kommandotolksfönster (Start->kör->cmd) och skriva net share

EDIT:
Hoppas jag tolkade rätt att du sitter och försöker hitta den andra datorn i utforskaren...eller är det FTP du försöker använda för att föra över filer?

the_wiz
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 170
Member Since:
December 28, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
647042
June 17, 2004 - 3:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Bar-Code wrote: [quote=the_wiz]Vad kan felet vara om dator A kan nå dator B, men dator B inte kan nå dator A ? Från dator B, kan jag gå in på "visa datorer i arbetsgruppen", och där visas dator A, men när man trycker på den står det "platsen är inte tillgänglig" eller något liknande. Jag stängt av min firewall och sett så att bägge är i samma arbetsgrupp.

Det problemet beror med stor sannolikhet på (som nån sa här ovan) att du har valt att dela ut vissa partitioner eller mappar på dator B, men att du inte har gjort det på dator A. Det funkar nämligen så att dator B inte kan se att dator A finns över huvud taget i utforskaren och liknande om du inte har valt att dela ut några resurser på dator B.

Högerklicka på valfri mapp eller partition på dator A och välj "Dela ut den här mappen" (eller vad det nu kan stå på svenska). Har inte så stor koll på förenklad fildelning eftersom jag alltid kör avancerad, men det borde inte vara särskilt mycket mer än så om jag minns rätt.
För avancerad fildelning måste man i alla fall även se till att dator B har rättigheter till att komma åt dator A:s utdelade resurser. Det gör man på samma ställe, det vill säga om du har högerklickat på en mapp och väljer "Dela ut den här mappen".

Testa och se om det är det som är problemet!
Du kan förresten alltid se vilka resurser din dator delar ut genom att öppna ett kommandotolksfönster (Start->kör->cmd) och skriva net share

EDIT:
Hoppas jag tolkade rätt att du sitter och försöker hitta den andra datorn i utforskaren...eller är det FTP du försöker använda för att föra över filer?

Givetvis har jag delat ut en del mappar på bägge datorerna. Så det borde ju fungera. Finns det inte nån sån som driver ut demoner ur datorer? Jag tror jag hade behövt det här 😕 Datorn måste vara besatt, verkar ju som om det är enda förklaringen....

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 943
Member Since:
November 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
647624
June 18, 2004 - 10:29 am
sp_Permalink sp_Print

the_wiz wrote: [quote=Bar-Code][quote=the_wiz]Vad kan felet vara om dator A kan nå dator B, men dator B inte kan nå dator A ? Från dator B, kan jag gå in på "visa datorer i arbetsgruppen", och där visas dator A, men när man trycker på den står det "platsen är inte tillgänglig" eller något liknande. Jag stängt av min firewall och sett så att bägge är i samma arbetsgrupp.

Det problemet beror med stor sannolikhet på (som nån sa här ovan) att du har valt att dela ut vissa partitioner eller mappar på dator B, men att du inte har gjort det på dator A. Det funkar nämligen så att dator B inte kan se att dator A finns över huvud taget i utforskaren och liknande om du inte har valt att dela ut några resurser på dator B.

Högerklicka på valfri mapp eller partition på dator A och välj "Dela ut den här mappen" (eller vad det nu kan stå på svenska). Har inte så stor koll på förenklad fildelning eftersom jag alltid kör avancerad, men det borde inte vara särskilt mycket mer än så om jag minns rätt.
För avancerad fildelning måste man i alla fall även se till att dator B har rättigheter till att komma åt dator A:s utdelade resurser. Det gör man på samma ställe, det vill säga om du har högerklickat på en mapp och väljer "Dela ut den här mappen".

Testa och se om det är det som är problemet!
Du kan förresten alltid se vilka resurser din dator delar ut genom att öppna ett kommandotolksfönster (Start->kör->cmd) och skriva net share

EDIT:
Hoppas jag tolkade rätt att du sitter och försöker hitta den andra datorn i utforskaren...eller är det FTP du försöker använda för att föra över filer?

Givetvis har jag delat ut en del mappar på bägge datorerna. Så det borde ju fungera. Finns det inte nån sån som driver ut demoner ur datorer? Jag tror jag hade behövt det här 😕 Datorn måste vara besatt, verkar ju som om det är enda förklaringen....

IGEN!

Aktivera "Förenklad Fildelning"!

Jag brukar ge det tipset till alla som inte vet nånting om säkerhet, och utdelning av resurser. Och alla har fått det att fungera då.

Jag förstår verkligen inte hur du kan få min guide till att öppna alla fönster i en separat mapp process.

Kör du XP på båda burkarna eller?

Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 45
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL