December 28, 2002
Vad kan felet vara om dator A kan nå dator B, men dator B inte kan nå dator A ? Från dator B, kan jag gå in på "visa datorer i arbetsgruppen", och där visas dator A, men när man trycker på den står det "platsen är inte tillgänglig" eller något liknande. Jag stängt av min firewall och sett så att bägge är i samma arbetsgrupp.
December 28, 2002
November 4, 2002
the_wiz wrote: [quote=mIIIke]Så har ja också, men ja använder mig av ftp istället.
Kan du beskriva lite mer ingående? Menar du att du sätter upp den ena datorn som en ftp-server, sen ansluter du den andra datorn till servern? Genom internet?
Slå på enkel fildelning om in kör XP på båda burkarna.
Då ställer den in allting automatiskt.
Öppna en mapp sen Verktyg>Mappinställningar>Fliken Visa> längst ner ska Du kryssa i.
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
December 28, 2002
GeneSiS wrote: [quote=the_wiz][quote=mIIIke]Så har ja också, men ja använder mig av ftp istället.
Kan du beskriva lite mer ingående? Menar du att du sätter upp den ena datorn som en ftp-server, sen ansluter du den andra datorn till servern? Genom internet?
Slå på enkel fildelning om in kör XP på båda burkarna.
Då ställer den in allting automatiskt.
Öppna en mapp sen Verktyg>Mappinställningar>Fliken Visa> längst ner ska Du kryssa i.
Hur slår man på enkel fildelning? Och varför skulle jag behöva slå på "Öppna mappfönster i en separat process" ? 🙄
Aaa, detta blir värre och värre... Snart formaterar jag skiten även om det innebär att lite viktig data går förlorad...
September 11, 2002
the_wiz wrote: Vad kan felet vara om dator A kan nå dator B, men dator B inte kan nå dator A ? Från dator B, kan jag gå in på "visa datorer i arbetsgruppen", och där visas dator A, men när man trycker på den står det "platsen är inte tillgänglig" eller något liknande. Jag stängt av min firewall och sett så att bägge är i samma arbetsgrupp.
Det problemet beror med stor sannolikhet på (som nån sa här ovan) att du har valt att dela ut vissa partitioner eller mappar på dator B, men att du inte har gjort det på dator A. Det funkar nämligen så att dator B inte kan se att dator A finns över huvud taget i utforskaren och liknande om du inte har valt att dela ut några resurser på dator B.
Högerklicka på valfri mapp eller partition på dator A och välj "Dela ut den här mappen" (eller vad det nu kan stå på svenska). Har inte så stor koll på förenklad fildelning eftersom jag alltid kör avancerad, men det borde inte vara särskilt mycket mer än så om jag minns rätt.
För avancerad fildelning måste man i alla fall även se till att dator B har rättigheter till att komma åt dator A:s utdelade resurser. Det gör man på samma ställe, det vill säga om du har högerklickat på en mapp och väljer "Dela ut den här mappen".
Testa och se om det är det som är problemet!
Du kan förresten alltid se vilka resurser din dator delar ut genom att öppna ett kommandotolksfönster (Start->kör->cmd) och skriva net share
EDIT:
Hoppas jag tolkade rätt att du sitter och försöker hitta den andra datorn i utforskaren...eller är det FTP du försöker använda för att föra över filer?
December 28, 2002
Bar-Code wrote: [quote=the_wiz]Vad kan felet vara om dator A kan nå dator B, men dator B inte kan nå dator A ? Från dator B, kan jag gå in på "visa datorer i arbetsgruppen", och där visas dator A, men när man trycker på den står det "platsen är inte tillgänglig" eller något liknande. Jag stängt av min firewall och sett så att bägge är i samma arbetsgrupp.
Det problemet beror med stor sannolikhet på (som nån sa här ovan) att du har valt att dela ut vissa partitioner eller mappar på dator B, men att du inte har gjort det på dator A. Det funkar nämligen så att dator B inte kan se att dator A finns över huvud taget i utforskaren och liknande om du inte har valt att dela ut några resurser på dator B.
Högerklicka på valfri mapp eller partition på dator A och välj "Dela ut den här mappen" (eller vad det nu kan stå på svenska). Har inte så stor koll på förenklad fildelning eftersom jag alltid kör avancerad, men det borde inte vara särskilt mycket mer än så om jag minns rätt.
För avancerad fildelning måste man i alla fall även se till att dator B har rättigheter till att komma åt dator A:s utdelade resurser. Det gör man på samma ställe, det vill säga om du har högerklickat på en mapp och väljer "Dela ut den här mappen".
Du kan förresten alltid se vilka resurser din dator delar ut genom att öppna ett kommandotolksfönster (Start->kör->cmd) och skriva net share
EDIT:
Hoppas jag tolkade rätt att du sitter och försöker hitta den andra datorn i utforskaren...eller är det FTP du försöker använda för att föra över filer?
Givetvis har jag delat ut en del mappar på bägge datorerna. Så det borde ju fungera. Finns det inte nån sån som driver ut demoner ur datorer? Jag tror jag hade behövt det här 😕 Datorn måste vara besatt, verkar ju som om det är enda förklaringen....
November 4, 2002
the_wiz wrote: [quote=Bar-Code][quote=the_wiz]Vad kan felet vara om dator A kan nå dator B, men dator B inte kan nå dator A ? Från dator B, kan jag gå in på "visa datorer i arbetsgruppen", och där visas dator A, men när man trycker på den står det "platsen är inte tillgänglig" eller något liknande. Jag stängt av min firewall och sett så att bägge är i samma arbetsgrupp.
EDIT:
Givetvis har jag delat ut en del mappar på bägge datorerna. Så det borde ju fungera. Finns det inte nån sån som driver ut demoner ur datorer? Jag tror jag hade behövt det här 😕 Datorn måste vara besatt, verkar ju som om det är enda förklaringen....
IGEN!
Aktivera "Förenklad Fildelning"!
Jag brukar ge det tipset till alla som inte vet nånting om säkerhet, och utdelning av resurser. Och alla har fått det att fungera då.
Jag förstår verkligen inte hur du kan få min guide till att öppna alla fönster i en separat mapp process.
Kör du XP på båda burkarna eller?
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
1 Guest(s)