March 28, 2003
Skriv "shutdown -?" i "cmd" så kommer bl a följande upp:
Syntax: shutdown [-i | -l | -s | -r | -a] [-f] [-m datornamn] [-t xx] [-c kom
mentar] [-d up:xx:yy] -s Stäng av datorn
-r Stäng av och starta om datorn
-a Avbryt avstängning
-m datornamn Namnet på en fjärrdator som ska stängas av/startas om eller där åtgärden ska avbrytas
-t xx Timeout för avstängning, uttryckt i sekunder
Alltså borde "shutdown -m datornamn -s -t 00" stänga av en annan dator i nätverket. Problemet jag stöter på då är att det står "Åtkomst nekad." så jag vet inte riktigt hur man ska få den nödvändiga åtkomsten.
Nån annan kanske har svar på det?
April 26, 2004
December 6, 2001
ok! tack för hjälpen.... 😀 fast ja fick reda på de precis innan ja kollade svaret här
ja fick veta att man skulle skriva shutdown -s -t 0 -m IP
där det står 0 är efter hur många sekunder datorn ska stängas av
Den ja har funkar på datorer utan lösenord iallafall inte testat på dator med lösenord
April 26, 2004
March 18, 2004
simpn wrote: Alltså borde "shutdown -m datornamn -s -t 00" stänga av en annan dator i nätverket. Problemet jag stöter på då är att det står "Åtkomst nekad." så jag vet inte riktigt hur man ska få den nödvändiga åtkomsten.
Får samma problem!!! skulle bli glad om nån viste hur man kan fixa till det
March 8, 2004
bOzO wrote: [quote=simpn]Alltså borde "shutdown -m datornamn -s -t 00" stänga av en annan dator i nätverket. Problemet jag stöter på då är att det står "Åtkomst nekad." så jag vet inte riktigt hur man ska få den nödvändiga åtkomsten.
jag med !
August 20, 2001
Djeet wrote: [quote=bOzO][quote=simpn]Alltså borde "shutdown -m datornamn -s -t 00" stänga av en annan dator i nätverket. Problemet jag stöter på då är att det står "Åtkomst nekad." så jag vet inte riktigt hur man ska få den nödvändiga åtkomsten.
jag med !
Är det samma administrator lösenord på alla datorerna?
January 18, 2004
February 16, 2004
EyEdol wrote: [quote=Mezzlock]hmm, ingen som kommit på en lösning med "åtkomst nekad" problemet.. vill slå av syrrans dator utan att hon vet att jag gjort något ;D
Lägg in en remote server på hennes dator (remote administrator t.ex.) så kan du ha riktigt roligt 😉
Men nu är ju inte detta roligt under windows för när nån annan loggar in so loggas den andra ut.
Kan vara bara en inne åt gången inte som i Linux där hur många som helst kan vara på maskinen.
April 4, 2001
Pojo wrote: [quote=EyEdol][quote=Mezzlock]hmm, ingen som kommit på en lösning med "åtkomst nekad" problemet.. vill slå av syrrans dator utan att hon vet att jag gjort något ;D
Lägg in en remote server på hennes dator (remote administrator t.ex.) så kan du ha riktigt roligt 😉
Men nu är ju inte detta roligt under windows för när nån annan loggar in so loggas den andra ut.
Kan vara bara en inne åt gången inte som i Linux där hur många som helst kan vara på maskinen.
Eh nej?
Kör du med remote admin så kan den som sitter vid datorn vara inloggad medan han som fjärrstyr datorn också är "inloggad"...
February 16, 2004
EyEdol wrote: [quote=Pojo][quote=EyEdol][quote=Mezzlock]hmm, ingen som kommit på en lösning med "åtkomst nekad" problemet.. vill slå av syrrans dator utan att hon vet att jag gjort något ;D
Eh nej?
Kör du med remote admin så kan den som sitter vid datorn vara inloggad medan han som fjärrstyr datorn också är "inloggad"...
Inte om du gör med microsofts egna remote desktop eller vad det heter.
April 4, 2001
eyedol wrote:
Lägg in en remote server på hennes dator (remote administrator [b/] t.ex.) så kan du ha riktigt roligt 😉
Pojo wrote:
Hade du läst hela mitt första inlägg och inte bara delar av det så kanske vi hade sluppit poster som dem här.
February 16, 2004
EyEdol wrote: [quote=eyedol] Lägg in en remote server på hennes dator (remote administrator [b/] t.ex.) så kan du ha riktigt roligt 😉
Pojo wrote:
Hade du läst hela mitt första inlägg och inte bara delar av det så kanske vi hade sluppit poster som dem här.
Ja do skrev remote administrator som ett exempel då skrev jag att det inte går så med den inbyggda.
1 Guest(s)