June 30, 2003
Jag har suttit här i några timmar nu, och kommer ingen vart... Kan någon vänlig själ med Apache hjälpa mig att:
1, Säga vad man ska skriva in under installationen där den frågar om DNS etc. (där det står "bredbandsbolaget.se" på min)
2, Säga hur man ska göra för att den som kommer in på sidan ska komma in på en normal index.htm i stället för Apache-hälsningssidan.
Har försökt att titta i instruktionerna, men hittar inget jag fattar. 🙁
Tack på förhand!
March 19, 2003
Jag följde denna och fick de att funka
June 30, 2003
BarateaU wrote: Jag följde denna och fick de att funka
Jag har glott på den avigt och rätt och hänger inte riktigt med... Jag menar, om jag sätter den till "localhost", så är det väl bara jag som kommer åt den?
Dessutom, jag låter som en idiot nu, måste man ha php för att kunna visa webbsidor med Apache? Får för mig att det inte behövs...
December 25, 2000
Jag är inte helt säker på hur det fungerar till windows men jag skulle gissa på att den där dns saken bara är vad servern skall heta, och det inte spelar någon roll vad du skriver där.
Och nej du behöver inte php för att kunna visa vanliga html hemsidor. Och för att ersätta apaches standardsida skall du gå till www rooten och ta bort filerna där och stoppa dit de filer du vill att skall visas istället.
June 30, 2003
ViU wrote:
Och nej du behöver inte php för att kunna visa vanliga html hemsidor. Och för att ersätta apaches standardsida skall du gå till www rooten och ta bort filerna där och stoppa dit de filer du vill att skall visas istället.
Tack! Det där hjälpte mig rejält!
En fråga bara - Hur ska man göra så att index.htm visas direkt när man går in på sidan i stället för "browsern" eller vad man ska kalla det.
Vet att jag såg det någonstans innan jag kommit så här långt, men minns inte hur man gjorde...
March 19, 2003
Timmy wrote: [quote=ViU] Och nej du behöver inte php för att kunna visa vanliga html hemsidor. Och för att ersätta apaches standardsida skall du gå till www rooten och ta bort filerna där och stoppa dit de filer du vill att skall visas istället.
En fråga bara - Hur ska man göra så att index.htm visas direkt när man går in på sidan i stället för "browsern" eller vad man ska kalla det.
Vet att jag såg det någonstans innan jag kommit så här långt, men minns inte hur man gjorde...
Menar du så att apache ska fatta att du vill till index.html eller index.php eller liknande om du går in under en katalog.
Så den skickar en auto vidare till index filen.
May 23, 2001
Timmy wrote: [quote=ViU] Och nej du behöver inte php för att kunna visa vanliga html hemsidor. Och för att ersätta apaches standardsida skall du gå till www rooten och ta bort filerna där och stoppa dit de filer du vill att skall visas istället.
Kör du Windows eller Linux. Det borde i vilket fall som helst vara förinställt. I Windows vetifan hur man lägger till men i linux skriver man iaf i httpd.conf under rubriken: Directory Index
January 14, 2002
#
# DocumentRoot: The directory out of which you will serve your
# documents. By default, all requests are taken from this directory, but
# symbolic links and aliases may be used to point to other locations.
#
DocumentRoot "C:viken mapp du nu vill ha som root"
sen typ 10 rader under den texten står det:
#
# This should be changed to whatever you set DocumentRoot to.
#
ändra den till samma
min root mapp ligger på: DocumentRoot "C:Documents and SettingsDennisMina dokumentApache"
och i mappen apache ligger sedan index.html, index2.html ocg program.html sen lite flera mappar under där 😛
du kan ju kolla på http://quarzi.mine.nu om du känner för det =)
2 Guest(s)