Kan nån hjälpa mej med mitt nätverk??|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kan nån hjälpa mej med mitt nätverk??
smirre
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 18
Member Since:
January 18, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 17, 2007 - 7:26 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har köpt ett sådant modem: http://www.zhone.com/products/6218/
Men jag får de int att funka varken med kabel samt trådlöst, blir galen snart...
Efter som jag har en laptop så vill jag köra trådlöst till den, och kabel till burken, Men jag vet int hur man ska ställa in inställningarna det där problemet sitter 😀 Så om de finns nån vänlig själ som vill hjälpa så... HJÄLP MEJ 😀

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
Member Since:
January 8, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1147915
July 17, 2007 - 9:29 am
sp_Permalink sp_Print

Ring din Internet leverantör. de bör ju om nån hjälpa dig med dina inställningar i routern för internet.

för ditt interna nätverk så är det en router inbyggd i modemet. leta i manualen efter inloggningsuppgifter till routern (görs i Internet explorer) troligen nått sånt här: http://192.168.0.1 och användarnamn: admin password: 1234..... eller liknande.

där kan du ställa in inställningar.

dock tror jag du redan är där inne... se bara till så DCHP är på... och på din kabel burk att du har erhåll ip och dns automatiskt så ska den vara fixad.

ang. det trådlösa... vad jag kan tyda så är det ingen router som skickar ut några trådlösa signaler.. utan en "accesspunkt" vilket istället för att skicka ut.. tar emot trådlösa signaler. Så tyvärr så kan du inte använda din bärbara dator med trådlös anslutning till routern. som jag förstått.. kan ha fel.

Om jag har fel så är det trådlösa svårare att ställa in om du inte har någon kunskap om det innan.

hur som helst bör du välja 802.11g.. då det har 54mbit/s som max... jämnfört med 802.11b som har 11mbit/s.

sen bör du ställa in ett lösenord på ditt trådlösa... använd någon av de standarder som finns för PSK (pre-shared key) i routern... typ WEP eller WPA.

och kom ihåg vilken du väljer så du kan använda rätt när du loggar in till det trådlösa på laptopen sen...

hoppas det hjälper lite iaf.

best regards, pole

smirre
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 18
Member Since:
January 18, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1147938
July 17, 2007 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

De är inget fel på mitt internet, funkar bra med gamla modemet. Jag sku ju tycka att med de nya modemet borde väl de funka att köra med kabel utan att behöva ändra nå inställningar?? Jag behövde ju int ändra några inställningar på de gammla modemet... Vad är vitsen med en trådlös router om den bara kan ta emot signaler??? 😕

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
Member Since:
January 8, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1148134
July 18, 2007 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

smirre wrote: De är inget fel på mitt internet, funkar bra med gamla modemet. Jag sku ju tycka att med de nya modemet borde väl de funka att köra med kabel utan att behöva ändra nå inställningar?? Jag behövde ju int ändra några inställningar på de gammla modemet... Vad är vitsen med en trådlös router om den bara kan ta emot signaler??? 😕

som modem så kanske den fungerar men eftersom det är en router inbyggd, så är det andra saker som spelar in, så ja konfiguration av den kan behövas.

ehh... det är ingen trådlös router utan en router med acesspunkt, om jag förstått det rätt.

och det är för att ta emot trådlösa signaler för tex en dator utan nätverkskort eller större WLAN nätverk.

men är som sagt inte hundra på detta.. står lite om det i beskrivningen, du kan ta och söka upp mer information kanske.

/best regards, pole

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 83
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL