Kaos i mitt hemmanätverk!|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kaos i mitt hemmanätverk!
gadden
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 65
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 16, 2004 - 6:48 am
sp_Permalink sp_Print

Tjipp tjopp,
Eftersom allt jag kan om hårdvara/mjukvara är att fråga efter hjälp, så gör jag ytterligare ett inlägg med en hjälpfråga. 🙂

Igår när jag kom hem från Optihack hade jag stora problem hemma. Har ett litet hemnätverk där jag har Linuxdatorn (som jag sitter på nu) som server och sen min vanliga (Windows XP) dator som går i nätverk till den (genom hub). Problemet är att jag har fått ett virus, eller något, som gör att nätverket inte fungerar. Jag har ställt in rätt IP, TP-kabeln sitter i och Windows säger att det finns förbindelse. Problemet är bara att jag inte kan pinga servern, och kan alltså inte komma ut på Internet heller. Har installerat Norton Antivrius 2004, men det hjälper inget vidare eftersom man måste uppdatera det för att det ska göra någon nytta, verkar det som. Vilket är omöjligt att göra genom Internet utan att ens ha ett fungerande nätverk så jag kommer åt Internet.

Sen finns det ingen chans i världen att jag kan formatera om datorn vid nuläget, så om någon vet hur man kan gå tillväga vore jag verkligen tacksam!

Tack på förhand!

zalleman
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 19
sp_UserOfflineSmall Offline
547340
February 19, 2004 - 9:01 am
sp_Permalink sp_Print

Du kan ju koppla internet-förbindelsen direkt till din XP-dator, då kan du ju i alla fall updatera ditt anti-virus.
Felet ligger antagligen i din linux-dator så du kan ju alltid prova att starta om dina nätverks-tjänster på den och se om det funkar.
Kan du surfa med linux-datorn?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 163
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL