January 5, 2003
Tjipp tjopp,
Eftersom allt jag kan om hårdvara/mjukvara är att fråga efter hjälp, så gör jag ytterligare ett inlägg med en hjälpfråga. 🙂
Igår när jag kom hem från Optihack hade jag stora problem hemma. Har ett litet hemnätverk där jag har Linuxdatorn (som jag sitter på nu) som server och sen min vanliga (Windows XP) dator som går i nätverk till den (genom hub). Problemet är att jag har fått ett virus, eller något, som gör att nätverket inte fungerar. Jag har ställt in rätt IP, TP-kabeln sitter i och Windows säger att det finns förbindelse. Problemet är bara att jag inte kan pinga servern, och kan alltså inte komma ut på Internet heller. Har installerat Norton Antivrius 2004, men det hjälper inget vidare eftersom man måste uppdatera det för att det ska göra någon nytta, verkar det som. Vilket är omöjligt att göra genom Internet utan att ens ha ett fungerande nätverk så jag kommer åt Internet.
Sen finns det ingen chans i världen att jag kan formatera om datorn vid nuläget, så om någon vet hur man kan gå tillväga vore jag verkligen tacksam!
Tack på förhand!
March 11, 2003
Du kan ju koppla internet-förbindelsen direkt till din XP-dator, då kan du ju i alla fall updatera ditt anti-virus.
Felet ligger antagligen i din linux-dator så du kan ju alltid prova att starta om dina nätverks-tjänster på den och se om det funkar.
Kan du surfa med linux-datorn?
1 Guest(s)