October 25, 2001
När man får modem och kablar till comhems grejjor så får man:
1. modem
2. 3m koaxial kabel
3. 15m TCP kabel
Hur lång får en koaxial kabel vara, är där nåt max mått eller? hade hellre sett det tvärtom (3m TCP kabel, 15m koaxial)
Är det nåt dyrt med koaxial kabel eller?
Kan man ha 10m koaxial kabel istället?
Tack tack
September 14, 2001
Mathias wrote: Det är ungefär max som du kan ha. Ju kortare desto bättre signal. Jag köpte en egen på 25 cm.
Det där ifrågasätter jag ganska rejält! Motivera varför!
Då skulle det ju bli problem i hyreshus då... Där är det ju coax i hela huset innan det når lägenheten, så vad skulle några meter till i lägenheten spela för roll?! Likaså de som har parabol o måste dra kabel... Jag har aldrig sett mottagaren 1,5 meter från parabolen.......
Jag har 25m coax i min lägenhet, har absolut ingen skillnad på signal.
June 30, 2001
Dreamspace wrote: [quote=Mathias]Det är ungefär max som du kan ha. Ju kortare desto bättre signal. Jag köpte en egen på 25 cm.
Då skulle det ju bli problem i hyreshus då... Där är det ju coax i hela huset innan det når lägenheten, så vad skulle några meter till i lägenheten spela för roll?! Likaså de som har parabol o måste dra kabel... Jag har aldrig sett mottagaren 1,5 meter från parabolen.......
Jag är ju inte säker. Jag har hört det från en tekniker som varit här och läst på olika forum
"När jag fick mitt "bredband" för ett par år sedan så testade jag att dra modemet in i mitt rum och därmed köra med en sladd på cirkus 25-30 meter.
Detta gick inte, modemet fick inte tillräckligt bra signal".
Så skriver en på ett annat forum,
September 14, 2001
Mathias wrote: [quote=Dreamspace][quote=Mathias]Det är ungefär max som du kan ha. Ju kortare desto bättre signal. Jag köpte en egen på 25 cm.
Jag är ju inte säker. Jag har hört det från en tekniker som varit här och läst på olika forum
"När jag fick mitt "bredband" för ett par år sedan så testade jag att dra modemet in i mitt rum och därmed köra med en sladd på cirkus 25-30 meter.
Detta gick inte, modemet fick inte tillräckligt bra signal".
Så skriver en på ett annat forum,
Antingen gjorde han en kabel själv som blev dåligt gjord ellers så var det nåt annat strul.... Coax har ju alltid funkat bra i långa sträckor utan problem... Nätverk gick ju genom det innan TP kabeln kom... EG kan man säga "Kabel som kabel" Det har ju mycket med resistans att göra. I de flesta coax har du koppar, som alla vet leder bra. Men det finn ju alu coax som inte är lika bra.
January 6, 2004
nåja, kabel som kabel är ju inte direkt sant.
Det viktiga i en coax är att den har en låg dämpning.
Vanlig 75ohmig "tv-antennkabel" dämpar en del, men inte så mycket att det inte ska gå att köra 30 meter eller så.
I regel gäller dock, ju kortare desto bättre, har du en svag signal innan din kabel får du en ännu svagare signal efter.
October 25, 2001
1 Guest(s)