April 4, 2002
går det att kolla med programmet wireshark (eller nått annat) om det är datorn (brandvägg mm) som blockerar alla portar eller om det är nått annat utanför (som en router) som blockerar?
Tänkte om det är så att wireshark kan "läsa" trafiken från nätverkskortet direkt innan en brandvägg kan blockera inkommen trafik? För om man kan se att en förbindelse kommer in till datorn i wireshark men det inte märks i datorn kan man anta att en brandvägg blockar eller nått annat som strular. Om inget connection syns alls så skulle man veta att problemet är externt, typ.
February 21, 2003
Med wireshark ser du all trafik som går på interfacet...
Men läste ditt andra inlägg om routrar hit och routrar dit, förstår inte vad du menar men läser jag det du skriver så är det ju det man har en router till (routa ip adresser till höger och vänster)?
Du skriver inte om du får en extern ip eller inte på din utrustning? Det är inte så enkelt att de satt upp en NAT'ande lösning och du får en intern ip
http://www.whatip.org (verifiera din ip, är det densamma som du har på din dator eller din brandvägg)
Kör en tracert för att se vilka hopp du har utgående, ger dig nyttig info...
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
April 4, 2002
tiggre wrote: Med wireshark ser du all trafik som går på interfacet...
Men läste ditt andra inlägg om routrar hit och routrar dit, förstår inte vad du menar men läser jag det du skriver så är det ju det man har en router till (routa ip adresser till höger och vänster)?
Du skriver inte om du får en extern ip eller inte på din utrustning? Det är inte så enkelt att de satt upp en NAT'ande lösning och du får en intern ip
http://www.whatip.org (verifiera din ip, är det densamma som du har på din dator eller din brandvägg)
Kör en tracert för att se vilka hopp du har utgående, ger dig nyttig info...
Det är krångligt att förklara hela storyn 🙂
Jag misstänker också att dom kör NAT:at nätverk där alla delar IP numera tyvärr.
rock599 wrote: nmap kanske är det du söker?
wireshark är ju bara passivt och lyssnar vilket jag tänke skulle funka om man bara visste att den läser trafikan innan någon firewall kan blocka saker. Typ att den kanske hook:ade nätverks drivrutinerna eller nått sådan.
men tänkte testa nmap som är aktivt för att se om man kan se hur nätverket är uppbyggt om det ger någon klarhet.
February 21, 2003
Wireshark klarar det du pratar om, men du måste placera ditt interface där du vill se trafiken... Du lär ju inte ha tillgång till en monitorport eller dylikt så då är du rökt?
Det finns ingen programvara mig veterligen som kan sniffa av ett segment du inte har fysisk access till (eller access via monitorport).
Kör en tracert och whatip så ser du snabbt om du har en NAT'ande lösning framför... Jag tror du gör det för komplicerat för dig i din felsökning.
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
April 4, 2002
tiggre wrote: Wireshark klarar det du pratar om, men du måste placera ditt interface där du vill se trafiken... Du lär ju inte ha tillgång till en monitorport eller dylikt så då är du rökt?
Det finns ingen programvara mig veterligen som kan sniffa av ett segment du inte har fysisk access till (eller access via monitorport).
Kör en tracert och whatip så ser du snabbt om du har en NAT'ande lösning framför... Jag tror du gör det för komplicerat för dig i din felsökning.
du har säkert rätt, jag komplicerar säkert felsökningen 🙂
tracert, att jag inte tänkte på det. danke
Min pc får ett lokalt ip (192 - serien) av routern (zyxel es315f). Den kommer jag inte åt då det är fastighetsägarens och det är den jag starkt misstänker blockar alla portar. Men fastighetsägare har fått för sig jag har ett externt ip och allt ska fungera och slutade efter det att svara.
Jag betalr ju för bredband och då tycker jag dom får fixa så att trafik både kan gå in och ut. Breddband är ju inte bara "internet"
February 21, 2003
192 serien är inte privat, endast 192.168 är det (ha det i bakhuvudet).
Hursom så låter det som den IP du får är inom en privat adressrymd = du är rökt om du tror att du folk enkelt ska kunna surfa in till dig eller att du själv når din PC från nätet.
Antar att bredbandet är billigt eftersom du inte funderar på en ADSL anslutning eller dylikt för att slippa detta.
Hursom, du behöver inte sniffa nät eller nåt för att konstatera det jag skrev ovan 😉
Gör det bara så komplicerat som det behövs 🙂
1 Guest(s)