April 15, 2002
Hej!
Vet inte om jag skriver i rätt kategori!
Min tanke var att man ska flytta ut servern från datorrummet till ett annat rum så man kan styra och komma åt den från två datorer i datorrummet. Då vill jag att servern inte ska ha ngn bildskärm eller dylikt. Bara själva lådan!
Kan man göra en lösning själv utan att skaffa en dyr Belkin-produkt?
Vi har en router med inbyggd switch med fyra portar samt en ADSL-modem.
Tacksam för ett svar!
/Roger
March 19, 2003
Vad sägs om att testa köra det inbyggda remote controll programmet som finns i XP/2003 eller kanske Radmin eller VNC.
Så slipper man tangentbord/mus/skärm.
Plugga i strömsladden samt lan kabeln.
Anslut sedan via datornmanet eller ip't, för att få fram ip't lätta så kan du pinga datornamnet.
Dock så klagar vissa datorer om man inte har tangentbord inkopplat, men den funktionen brukar man kunna stänga av i bios.
Men jag förstår inte vad du menar med att köpa en dyr belkin produkt, vad ska den produkten göra som är så specielt.
Om du ska ha "servern" i ett annat rum kanske du får köpa en längre tp kabel.
April 15, 2002
Den produkten skulle tydligen göra så att man ställer en dosa där jag kan koppla in mitt tangentbord, mus o skärm. Man kopplar sedan in en nätverkskabel i dosan också som ska kopplas till servern och till vårt nätverk.
På detta sättet kunde jag styra servern från min dator samt att båda datorer kan komma åt den precis som vanligt.
Verkar det en överflödig produkt?
/Roger
2 Guest(s)