July 5, 2002
Hej!! nu är det datorproblem igen..och vart vänder man sig då? Jo hit! för här finns det svar på alla frågor har jag märkt 😉
Jo, jag har haft 10 Mbit BBB och nu fått 100 Mbit BBB. Jag sitter på en 2 år gammal relativt "bra" dator (1536 minne, 2ghz) och delar uppkoppling med en kompis via en router, Topcom BR604.
Vi har även testat att koppla in oss direkt i "väggen" men kommer även då inte upp i 100Mbit. (Jag vet att min kompis har kommit upp i 100 Mbit med sin datorn när han bodde på annat ställe.)
vad är det då som kan påverka hastigheten? Kabel bör inte vara några problem? eller håller inte de gamla kablarna (3år) för den hastigheten?
Nätverkskort? Jag har ett integrerat kort i moderkortet (köpte datorn för 2 år sedan) Vad krävs det för kort? Eftersom jag skickar filer via routern till min kompis i upp till 5 meg/s så borde det räcka, eller?
kan det vara några inställningar??
Tacksam för all hjälp !!
June 30, 2001
Vad kommer du upp i för hastighet?
Angående kablar, Cat5/Cat5e/Cat6 ska du ha. Brukar stå på kabeln.
Nyare nätverkskort, även äldre, ska klara 100 Mbit. Men när du säger att du skickar i 5 MB/s, så är det bara 40 Mbit/s. Så det kan ju vara nåt knas med ditt/hans nätverkskort.
July 5, 2002
Mathias wrote: Vad kommer du upp i för hastighet?
Angående kablar, Cat5/Cat5e/Cat6 ska du ha. Brukar stå på kabeln.
Nyare nätverkskort, även äldre, ska klara 100 Mbit. Men när du säger att du skickar i 5 MB/s, så är det bara 40 Mbit/s. Så det kan ju vara nåt knas med ditt/hans nätverkskort.
Jag kikade på kablarna - de från våra datorer till router var Cat5.e , den mellan router och uttag var Cat5.
När jag kör TP-test kommer jag upp i 9.66 sändning och 9.29 mottagning med UDP.
Fast om det nu är något problem där, varför kommer jag isf inte upp i samma hastighet när jag tankar från ex DC++ ?
July 5, 2002
Imlal wrote: Mot vad är det ni testar överföringen när ni testar? Inte alla har så pass bra lina att de kan ta emot/sända i 100mbit.
Om du menar de där 5 meg/s så är det en uppskattning... vi har inte testat det exakt i med något program. Men som sagt, det går endast i 1 med/s från DC'++ och då minst 5 ggr snabbare mellan våra datorer, det tycker jag är konstigt
March 19, 2003
Imlal,
BBB's 100mbit tjänst har många börjat kalla fiber av någon anledning, visst de går fiber ner till en box i källaren men inte till lägenheterna.
Isåfall är adsl osv också fiber för det går fiber till telestationerna, right? 😉
Alla fall.
Bara för att man har BBB 100 så kommer man självkalrt inte alltid upp i 100, sett rätt vanlligt att folk kommer upp i max ~80.
Sen att testa mot DC är lite dumt.
TPTEST eller dra från sunet eller någon annan säker källa.
Får du bra speed mot dem så har du 100, sen vad du tankar i DC eller i torrent är en annan sak.
January 19, 2003
BarateaU wrote: Imlal,
BBB's 100mbit tjänst har många börjat kalla fiber av någon anledning, visst de går fiber ner till en box i källaren men inte till lägenheterna.
Isåfall är adsl osv också fiber för det går fiber till telestationerna, right? 😉
Anledningen till att jag misstänkte fiberkonvertern är att i två BBB lägenheter jag har varit i så har det gått ut fiber i själva lägenheten och att man där har haft convertern.
March 19, 2003
Imlal wrote: [quote=BarateaU]Imlal,
Anledningen till att jag misstänkte fiberkonvertern är att i två BBB lägenheter jag har varit i så har det gått ut fiber i själva lägenheten och att man där har haft convertern.
Ofan det var inte illa, har inte varit i någon lägenhet med BBB som haft fiber in i lägenhetern, utan alltid varit en RJ45 kontakt på väggen bara.
2 Guest(s)