March 2, 2002
Jag har en HP laserjet skrivare och en HP Jetdirect print server som jag har kopplat in på mitt lilla nätverk hemma. Det består av två burkar och printservern som är kopplade till en switch, som i sin tur är kopplad i uplinkporten till min BBB-uppkoppling.
De två datorerna och print servern är inställda på att använda DHCP, vilket är bra för datorerna men mindre bra för printservern.
Dels därför att den får dynamiskt tilldelad IP och dels för att jag antar att den är vidöppen mot internet.
Om jag skall tilldela manuell IP-adress, vad bör jag tänka på?
Det finns väl några "lokala" adresser som inte krockar med redan befintliga?
Tacksam för snabbt svar
/Nicke
July 14, 2003
Du kan ju bestämma ip på din printserver ändå, eftersom du ändå "delar" internet...
Dina datorer/printserver kommunicerar med de gamla 192.168.0.? ipna inom switchen...du har bara ett 217.?.?.?, eller vad du nu har, ut mot nätet.
Det ska inte vara några problem att sätta ett fast ip på din printserver.
Att få den säker är väl egentligen bara till att använda en brandvägg??!! Hardware helst men software går också.
March 2, 2002
Har man BBB och switchar uttaget så kan man ha upp till 5 st unika IP-adresser samtidigt. Därför har jag en switch istället för en router. Jag har alltså tre stycken 217.x.x.x adresser när allt är påslaget.
Mina polare som bara har en IP-adress men fler datorer använder en router och det verkar vara ett j*kla jobb att få vissa tjänster att fungera genom den, t.ex IP-telefoni.
Jag kör med Zonealarm som brandvägg istället.
Tack för infon
Nicke
March 6, 2003
du har alltså inge router utan bara en en switch, så allt du kopplar mot switchen har "direkt" kontakt mot internet. om du kopplar din skrivare till din nuvarande switch så är det samma sak som att koppla den direkt mot BB anslutningen. Du kan inte bara hitta på en ipadress på det "riktiga" internet. Därmed får din skrivare en av de 5 ipadresserna som är tillåtna för dig. Sedan är det bara att få reda på skrivarens ip och skriva ut.
Men det är väldigt dumt(no offens) att ha det på det viset, eftersom t.ex. jag och resten av hela världen som har tillgång till internet kan skriva ut i stort sätt vad de vill på din skrivare. vilket du kanske inte vill. Därför är det bra att ha ett internt nät.
March 6, 2003
gojja wrote: Du kan ju bestämma ip på din printserver ändå, eftersom du ändå "delar" internet...
Dina datorer/printserver kommunicerar med de gamla 192.168.0.? ipna inom switchen...du har bara ett 217.?.?.?, eller vad du nu har, ut mot nätet.
Det ska inte vara några problem att sätta ett fast ip på din printserver.
Att få den säker är väl egentligen bara till att använda en brandvägg??!! Hardware helst men software går också.
är det du som inte vet vad en switch är, lr är det jag?
March 2, 2002
MrL0vep@nts wrote: du har alltså inge router utan bara en en switch, så allt du kopplar mot switchen har "direkt" kontakt mot internet. om du kopplar din skrivare till din nuvarande switch så är det samma sak som att koppla den direkt mot BB anslutningen. Du kan inte bara hitta på en ipadress på det "riktiga" internet. Därmed får din skrivare en av de 5 ipadresserna som är tillåtna för dig. Sedan är det bara att få reda på skrivarens ip och skriva ut.
Men det är väldigt dumt(no offens) att ha det på det viset, eftersom t.ex. jag och resten av hela världen som har tillgång till internet kan skriva ut i stort sätt vad de vill på din skrivare. vilket du kanske inte vill. Därför är det bra att ha ett internt nät.
Jo det är precis det jag vill undvika...frågan är hur jag löser det. Är det möjligtvis så så att det krävs en proxy eller en router för att skapa ett internt nät "innanför" BBB-uppkopplingen?
Min tanke var att det kanske finns en adressrymd som börjar med 192.168.0.x som inte är synlig utåt (mot internet) men som min switch och de andra datorerna ser. Jag vet att det är nåt speciellt med adresser som börjar med dessa nummer och att de kallas lokala eller nåt.
March 6, 2003
låt oss först reda ut vad en switch är:
switchens funktion är att du ska få flera uttag att stoppa dina internetkablar i, BBB har troligen grävt ett uttag hem till dig, eller du kanske har ett modem med ett uttag. Switchen har ingen som helst mjuk vara, det enda det gör det är att du får flera uttag från ett uttag.
En router däremot är en switch med en "Mini dator" som får internet, som sedan kan styra vidare internet "flödet" till datorer som är i kopplade till den. Du kan tom göra samma sak med en "riktig dator" istället för att ha en minidator.För det måste du ha flera nätverkskort i den datorn. Om du sedan installerar ett program som kan stoppa vissa internet tjänster, lr om du nu köper en sån där färdig router med en "mini dator" inuti så är det förinstallerat, så kallas det för en FireWall.
I det här fallet så ser omvärlden(internet) bara en dator inkopplad(din router)
ingen ser att du har kanske 100 datorer kopplade till den. Därmed så syns bara en Ip adress också. Detta kallas för Ip masquerin lr NAT. så Bakom din router kan du ha vilka ipadresser som hellst.
MeN! säg att vi har ipadressen 123.123.123.123 på en dator bakom våran router, så råkar det vara så att en server utanför routern har samma ipadress dvs 123.123.123.123 och servern råkar heta http://www.lukarstorm.net . När du säger åt routern att skicka en fil till din dator (123.123.123.123) så blir den helt förvirrad när den ser 2 likadan datorer (ena är då http://www.lukarstorm.net och den andra din dator). Då kanske den skickar 1/3 av filen till lukarstorm.net(som sagt har ip adressen 123.123.123). Där kommer de reserverade ipadresserna in: 192.168.x.x Dessa ip adresser får ingen i hela världen får ha driekt mot internet.
Hoppas du nu har fattat min korta,avrundade beskrivning här. Läs gärna på lite extra angående det jag har nämnt så du förstår lite bättre kanske.
Så om du har läst allt och förstått allt så borde du kunna komma fram till den här lösningen:
1.antingen köper du en router och byter ut switchen mot den.
2. gör om en av dina datorer till en router
3. lr har en av BBBs ipadresser på printern så alla i hela världen kan skriva ut vad de vill på den.
uschusch, nu blev jag alldeles snurrig av att skriva
March 2, 2002
Jo det var en minst sagt klargörande beskrivning. Skillnaden på Router och switch visste jag redan, förrutom det där med 192.168.x.x adresserna. Din beskrivning var bra och jag hoppas att andra som vill veta mer om hur det funkar med routers och switchar läser den (kanske du borde få den "klistrad").
Jag antar att det enklaste och billigaste är att köpa en router, men det kanske skulle vara mer skoj och lite utmaning att sätta upp en dator som en router, typ bygga en mini burk på ett ITX-kort.
Har du precis som jag den uppfattningen att det är krångligt att få vissa tjänster att gå igenom vissa routers? Jag har konfigurerat mina föräldrars router (de har Bostream ADSL) med port-forwarding för att få Peer-to-Peer att fungera. Dock så verkar det svårt att få vissa UDP-tjänster såsom IP/Video-telefoni att fungera. Har du tips på en router som är bra" och som går att konfigurera för att få sådant att fungera?
March 6, 2003
CoolNicklas wrote: Jo det var en minst sagt klargörande beskrivning. Skillnaden på Router och switch visste jag redan, förrutom det där med 192.168.x.x adresserna. Din beskrivning var bra och jag hoppas att andra som vill veta mer om hur det funkar med routers och switchar läser den (kanske du borde få den "klistrad").
Jag antar att det enklaste och billigaste är att köpa en router, men det kanske skulle vara mer skoj och lite utmaning att sätta upp en dator som en router, typ bygga en mini burk på ett ITX-kort.
Har du precis som jag den uppfattningen att det är krångligt att få vissa tjänster att gå igenom vissa routers? Jag har konfigurerat mina föräldrars router (de har Bostream ADSL) med port-forwarding för att få Peer-to-Peer att fungera. Dock så verkar det svårt att få vissa UDP-tjänster såsom IP/Video-telefoni att fungera. Har du tips på en router som är bra" och som går att konfigurera för att få sådant att fungera?
det beror på hur hårt nätverket används. Köp en raputer om folk sitter dygnet runt på era datorer. Annars om du har Windows XP så finns det en "inbyggd" router funktion, som delar ut internet åt andra datorer, och klarar av att ha en printer server också. Men datorn som routrar måste vara igång dygnetrunt om andra datorer ska kunna använda internet, lr något annat i nätverket. Men det borde duga fint för hemmabruk. Angående P2P grejjer med routrar så brukar de fixxa det mesta med uppgradering av Firmware. I windows XP så fixxar sig allt så länge du kör Windows program. Vilket också i det här fallet burde duga fint åt hemmabruk. Annars om du gillar att mekka, så skaffa en linux burk, där går allt att ställa in, så länge du vet vad du gör.
March 2, 2002
Nu vet att det går att lösa med en Router, men jag har hört att det kan gå på ett annat sätt. Genom sätta en 192.168.x.x adress på print servern manuellt och mappa den i min dator med hjälp av ARP. Alltså mappa Mac-adressen på printservern mot IP-adressen. Jag har nu provat men det fungerar inte riktigt.
Det jag undrar är: Vad skall jag sätta för default gateway i print serverns konfigurering?
March 6, 2003
CoolNicklas wrote: Nu vet att det går att lösa med en Router, men jag har hört att det kan gå på ett annat sätt. Genom sätta en 192.168.x.x adress på print servern manuellt och mappa den i min dator med hjälp av ARP. Alltså mappa Mac-adressen på printservern mot IP-adressen. Jag har nu provat men det fungerar inte riktigt.
Det jag undrar är: Vad skall jag sätta för default gateway i print serverns konfigurering?
om jag har förstått det rätt så försöker du få en av dina datorer att fungera som en router. Skaffa ett till nätverkskort på en av datorerna och kör printern via den, det är det enklaste. Om du inte vill skaffa ett nytt nätverkskort till en av datorerna så kan du köra en VPN tunneln tror jag. men det är väldigt komplicerat, och jag vet inte hur det funkar exakt heller. Då får du fråga en annan. Men enklast är som sagt att skaffa ett till nätverkskort.(de är ej så dyra du kan få ett för ca100kr i affärn).
Din gateway är routern. Dvs datorn i det här fallet. tom om du kör med VPN så blir nog gatewayen datorn ändå. Lycka till nu!
1 Guest(s)