February 6, 2002
Jag har två stycken datorer i 100Mbit nätverk (korskopplad kabel) och har ett konstigt problem när jag överför filer från dator A till B. Om jag överför från B till A så uppstår inte problemet.
När jag överför en större "kö" så går det i normal hastighet (8-10MB/s) i någon minut och sedan sjunker hastigheten helt plötsligt till 200-500kB/s och stannar där. Ibland så kan det lossna och öka i hastighet igen men oftast stannar det där tills överföringen är färdig.
Det konstiga är att samtidigt som detta händer är det precis som om att nätverket "hänger" sig och eftersom dator B fungerar som gateway så funkar inte internet och det går inte att logga in på den förrän överföringen är färdig eller man avbryter den.
Jag undrar om någon har haft samma problem och vet vad orsaken är?
Jag kör Win XP Pro på båda datorerna.
November 16, 2001
Jag har liknande problem...
Sitter på bredbandsbolaget lina o delar den i en relativt dyr 3com-hubb.
När vi kör, framförallt ftp, mellan datorerna så kommer vi upp i typ mellan 200-500 också. Det e precis som om de verkligen inte går mer.
Ytterst sällan kommer den upp i riktiga hastigheter (typ 5MBps osv).
Vi har ritkiga 3com nätverkskort också.
*hel mysko*
January 11, 2003
Det låter som försök till Full duplex när det inte stöds. Många billiga hubbar (då inte switchar) klara inte full duplex, faktisk nästan inga gör det. Många switchar, dock inte alla ska klara full duplex.
Till dig som sitter med bara 2 nätvekrskort, kolla så att båda korten står på anteligen half eller full duplex. Det som troligen sker är att dator A försöker skicka i full-duplex men dator B inte klarar det. Då måste korten skicka om skicka om och skicka om tills det går, vilket är typ väldigt belastande för datorern, varav de hänger sig. Jag hade ett liknande problem med min där hemma, det visade sig att min bredbandsdelare (router) samt switch inte stödde full duplex, så jag fick slå av det.
Hastighets skillnaden är inte mycket, när ditt del inte uppstod, dvs från B till A är den hastighet du får från halv-duplex. Vilket teoretiskta max ligger på 12,5MByte/s (vid 100MBit), därav ska du tänka på att det "saktar ner" när du ska skicka svar från mottagare till sändaren att allt kom fram. Så att få upp till 10MB/s är fullt vanligt och acceptabelt.
Om du kör ett dyrt kort med ett billigt kort så kan det billiga klydda när det dyra trycker på med hastigheten, detta pga det dyra har avlastning och en paket kontrollerare, slå av dessa på det dyra då eller byta det billigare mot ett bättre.
February 6, 2002
Jag har varken hubbar eller switchar, enbart en korskopplad kabel mellan dessa datorerna. Jag har provat att ställa korten på både full duplex och automatiskt men får samma problem.
Jag vet inte varför du tar upp hastigheten för den är det inget fel på, bara när den går ner under 1MB/s helt plötsligt och stannar där. Det är ingen hastighetsskillnad på halv duplex och full duplex, enda skillnaden är att med full duplex kan du skicka i båda riktningarna samtidigt. Så länge man bara skickar i ena riktningen åt gången så kvittar det om man har full eller halv.
May 23, 2001
För kanske två år sen när vi satt i datortekets källare (det var innan ADSL hade kommit hit) så tankade jag av en polare och jag kunde bara tanka i 100 kb/s av honom. Andra kunde jag tanka i normalfart ifrån, likaså kunde andra tanka av mig och av honom i normalfart. Vi hade då en 10/100 MBit switch. Väldigt mysko problem, fick aldrig någon lösning på det.
January 11, 2003
Hade du läst vad jag skrev ordentligt så gjorde jag en bedömning efter mitt eget problem. Mitt del var full/halv duplex. Kan du inte prova med att byta nätverkskorten i dem? iaf en och en av dem.
Jag har haft liknande LAN problem, dock fann vi inge lösning då heller, jag fann detta med duplex långt senare i ett annat fall med andra Nic:s.
jag tog upp hast för att påpeka att din hast vid halv duplex är det inget fel på. Har du prövat en anna kabel, alt att vända på den?
Jag tror dessutom att om du läser lite om nätverk så kommer du upp täcka att ALL nätverks överföring ger trafik i BÅDA riktingarna. Dock om du laddar över en fil från A till B så kommer det var den största trafiken, dock är där ändå en liten B till A trafik med svar att paketen kommit fram.
Detta kan göra att när de två korten skickar stora mängder trafik från A till B går det fint, eftersom det är just är tex A som bestämmer hast, duplex mm. Medans i andra hållet bestämmer B och det kanske inte fungerar bra med As vilkor.
Undrar spelar det någon roll vilket datorn du GÖR överföringen från dator A till B??? dvs, i samma rikting men du gör själva kopieringen på A eller B.
undrar även har du båda satta till 10 eller 100 hast eller auto? eftersom det kan vara att ena vill köra 10 och andra 100 (pga tex kabeln inte är bra nog, korten inte kan komma överens eller liknande)
2 Guest(s)