July 20, 2007
Finns viss risk att det här blir ett krångligt inlägg, men skall förklara så gott jag kan.
Införskaffade i dagarna en nätverksbrygga (D-link DAP-1522), en NAS (LG N2B1DD2), samt en mediaspelare (LG DP1). Till detta kommer också en router (Belkin Play Max).
Nätverket ser ut som följer:
Bryggan ansluts trådlöst till routern (WPA2-PSK krypterat) NAS:en och mediaspelaren ansluts med lina (CAT6) till bryggan. Till detta kommer också ett antal datorer som ansluts både med tråd och trådlöst.
Jag har testat att både sätta NAS:ens IP manuellt och statiskt samt låta den bli tilldelad en adress från routern.
Har egentligen problem med dålig hastighet genom bryggan också, men mest akut just nu är att det verkar vara stört omöjligt att ansluta mediaspelare och datorer till NAS:en.
Jag kan se NAS:en, både i routerns webbgränssnitt, i vissa fall i utforskaren på flera datorer och jag lyckades faktiskt ansluta en av datorerna till NAS:en. Dock kan jag inte komma åt webbgrässnittet från någon av datorerna, oavsett om brandväggar är av eller på. När jag försöker ansluta får jag till svar att den inte är tillgänglig (alla datorer kör windows 7), men det går utmärkt att läsa och skriva filer till NAS:en.
Så, kort sagt, vad gör jag för fel? Vad har jag missat? Hur kan jag få en stabil kontakt mellan NAS:en och de andra enheterna i mitt nät? Förklarar gärna bättre om ni har några frågor, men skulle vara väldigt tacksam för snabb hjälp.
1 Guest(s)