June 28, 2001
här är jag då va, en Nyutbildad NätverksAdministratör som det så fint heter nu mer, för stunden praktiserar jag och det finns ingen med större expertis än mig inom nätverksdelen här så jag skulle behöva någon som har lekt runt inom denna branchen för att bolla lite allmäna frågor.
Det kommer nya frågor var dag nästan.
nu tex vill jag veta hur bra windows egna backupsystem är, om man kör guiden för backup och gör en komplett backup på windowsdelen, och windows senare Totalhavererar kommer då den gamla backupen flyta in helt perfekt som inget har hänt `osv ?
jag lägger gärna till lite nätverksfolk på min ICQlista, jag finns precis nedanför denna raden.
April 1, 2003
njae, exakt som det var innan kan jag inte tro! men vad jag har fått höra av min lärare så skall de viktigast filerna sparas, dokument, drivrutiner o sånt sparas ned! tror inte installerade program o sånt sparas ned...
men jag har aldrig läst/hört någon klaga på win backup iaf...
February 21, 2003
kolla in tivoli, omniback... kanske netbackup...
eller rent utav backup exec
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
January 19, 2002
Starscream wrote: sysprep finns med windows och funkar lika bra som norton's ghost.
Måste bara påpeka att detta inte stämmer. Sysprep sätter bara maskinen i ett sådant tillstånd (nollställer bl.a nätverkskortets SID) att den går att ghosta till en eller flera maskiner.
Är du ute efter att kunna "starta" datorn på backupen? Alltså så att en fullständig återställning sker från backupen eller är du ute efter att få in AD't igen?
June 28, 2001
_Crime wrote: [quote=Starscream]sysprep finns med windows och funkar lika bra som norton's ghost.
Måste bara påpeka att detta inte stämmer. Sysprep sätter bara maskinen i ett sådant tillstånd (nollställer bl.a nätverkskortets SID) att den går att ghosta till en eller flera maskiner.
Är du ute efter att kunna "starta" datorn på backupen? Alltså så att en fullständig återställning sker från backupen eller är du ute efter att få in AD't igen?
burken ska gå att starta på backupen, men om möjligt så skulle det vara nice att kunna köra igång samma konfig på en helt annan dator.
dvs om moderkortet brinner upp så ska man kunna köra in 2k serv på en annan burk och sedan få igång AD och exchange på den utan något pill.
February 1, 2002
_Crime wrote: [quote=Starscream]sysprep finns med windows och funkar lika bra som norton's ghost.
ja men det är gratis.
February 16, 2004
Mind wrote: [quote=_Crime][quote=Starscream]sysprep finns med windows och funkar lika bra som norton's ghost.
burken ska gå att starta på backupen, men om möjligt så skulle det vara nice att kunna köra igång samma konfig på en helt annan dator.
dvs om moderkortet brinner upp så ska man kunna köra in 2k serv på en annan burk och sedan få igång AD och exchange på den utan något pill.
Om du har i stort sett samma hårdvara går väl det med ghost.
January 19, 2002
Alt.1
Använd Backup exec och kör igång IDR (Intelligent Distaster Recovery).
Alt.2
Ghosta datorn som den ser ut idag. Sedan kör du dagliga backuper på band. Den dag maskinen krabbar ihop så kör du in din ghost och sedan så gör du restore på de bitar som du vill ha.
Om maskinen helt sk*tet sig och delar ej finns att tillgå så kan du installera OS på en helt annan maskin och koppla in din bup på denna och därifrån göra restore.
1 Guest(s)