January 25, 2007
Hejsan. Behöver lite hjälp med val utav trådlöst nätverk här. Det är så att vi har trådlöst på våran arbetsplats men de stationära burkarna kommer förmodligen inte ha det. Så då skulle vi behöva köpa in en slags reciver som plockar upp trådlöst som man sedan kan plugga in vanliga nätverkskablar till. Kollade runt lite grann på http://www.prisjakt.nu och jag undrar ifall det här är rätt katergori för en sådan produkt?
http://www.prisjakt.nu/kategor.....is_inkmoms
Är osäker på vad jag ska välja. Ingen router, mer som en switch som plockar upp trådlöst och skickar det vidare, typ 1000 kr som mest och ha 4 portar minst.
July 14, 2005
Vi hade själv tänkt en sådan lösning här hemma och då skulle vi använda två trådlösa Routrar som brygga (efter råd från den lokala handlarn).
Jag vet inte om det finns någon bra trådlös Router för högst 1000:- kronor men så har jag inte så mycket erfarenheter av dom.
För att få större frihet vid placeringen av datorerna så lutar det mera åt trådlösa nätverkskort plus en router istället nu.
January 25, 2007
aha ok, så det finns inga trådlösa switchar alltså? Man måste ha router ifall man vill ha den möjligheten till både trådlöst och kabel i samma anläggning? Annars går det väl med en trådlöst motagare som man kopplar in i en switch och sen därifrån kör man med kablar. Det känns lite omständigt så får väl bli routrar isåfall hm.
Kollade att D-linken verkar populärast på nätet bland trådlöst så man kanske ska köra på den? vad tycker ni?
August 8, 2009
Här hemma så har jag en trådlös router (äldre netgear) Som jag kopplade in efter jag skaffat laptop, jag kopplade sedan in min stationära i denna också (den har 4st LAN och 1 WAN port). denna routern går vidare till nästa router som inte är trådlös och där 2st andra datorer kopplas till nätverket (snart också en skrivare). Denna router kopplas i sin tur till ett ADSL modem som också agerar router och delar ut IP adresser på nätverket genom DHCP.
Poängen är väl att du egentligen kan koppla vilket spindelnät som helst om du äro kunnig om nätverk och hur dessa fungerar.
Att koppla in 2st trådlösa routrar verkar som en sämre idé än att ha en trådlös router och sedan en icke-trådlös switch och eventuellt accesspunkter för det trådlösa nätet.
March 14, 2001
Skaffar du router som stödjer WDS kan du ansluta dessa trådlöst till varandra, då fungerar det likt en brygga, väldigt smidigt iaf. Lista över WDS kompatibla routrar finns på wikipedia.
Du skulle kunna använda en accesspunkt men då får du säkerligen skaffa en liten switch också för att få mer portar, så frågan är om det blir nå billigare då.
March 10, 2003
Vet att WDS inte finns på D-link 655 iaf. Det är bara de tidigaste modellerna som hade det.
Den som säljs nu har de kastrerat och tagit bort bryggningsfunktioerna.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
1 Guest(s)