Koppla ihop 2 datorer + dela på internet | Nätverk / Internet | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Koppla ihop 2 datorer + dela på internet
This topic is locked
Volvo_Perka
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 77
Member Since:
januari 5, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1
november 12, 2011 - 2:28 e m
sp_Permalink sp_Print

Nu kommer ett invecklat inlägg.

Har en modern stationär dator för surf/spel å sånt, sen har jag en lite äldre dator som är tänkt att kopplas till tjock tv för att kunna se film och spela upp youtube/spotify på.

Hade tänkt att den äldre datorn ska kunna komma åt filer på hårddiskarna i den modernare datorn plus att dom ska ha internet anslutning båda 2.

Har ADSL 24 hemma och har ett Zyxel adsl modem med 4st nätverks uttag.
Den modernare datorn kör jag Win7 på och den äldre kommer jag nog köra WinXP på.

Hur löser jag kommunikationen enklast mellan dessa? Det är nätverkslösningen och internet delningen jag behöver hjälp med och vilka kablar jag behöver.

Har en D-link Ethernet Broadband Router liggandes också om den kan komma till användning?

Har inget som helst koppling för trådlöst så inget sånt är nödvändigt. Har även datorer och tv i samma rum.

Inga dumma kommentarer nu utan hjälp mig snälla ni.

Avatar
Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
Member Since:
december 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1271498
november 13, 2011 - 6:23 f m
sp_Permalink sp_Print

ADSL-modem med router vilket du verkar ha. Se till att båda datorerna är i samma ”arbetsgrupp” – typ Volvo.
Omstart på båda.
Klart! Sen delar du ut det du vill på nätverket. (enhet, delning – eller specifika mappar – egenskaper – delning eller liknande.)
Mappar ev. nätverksenheter för att få åtkomst.

Avatar
Sebbe
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
juni 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1271515
november 13, 2011 - 3:23 e m
sp_Permalink sp_Print

Har själv kört ett Zyxelmodem tidigare, bara att koppla in telepluggen på Linje1 och sedan dator 1 på LAN1 och Dator2 på LAN2, så sköter modemet allt åt dig. Vill du ha full hastighet på båda datorerena, (du kan då inte lyfta luren när båda datorerna jobbar) så kopplar du även in linje 2 på modemet så får datorerna varsin linje.

Volvo_Perka
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 77
Member Since:
januari 5, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1271734
november 19, 2011 - 4:02 e m
sp_Permalink sp_Print

Har ingen fast telefon så det behövs inte, har 24mbit så hastigheten borde räcka till. Ja men då ska jag prova att göra så! Återkommer med resultat.

Volvo_Perka
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 77
Member Since:
januari 5, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1271812
november 21, 2011 - 7:11 e m
sp_Permalink sp_Print

Håller på och grejar nu men går det att få en dator med Windows XP att lira med en annan dator med Windows 7?

I XP står det ju att man ska göra datorn i en speciell nätverksgrupp/arbetsgrupp eller nåt sånt men nåt sånt hittar jag inte i Win7?? Bara nåt om Hem grupp men då va man tvungen att köra Win 7 på den andra datorn också.

Hur gör jag??

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1271819
november 21, 2011 - 9:38 e m
sp_Permalink sp_Print

Ska väl finnas en hotfix som gör det möjligt på Microsofts sida. Kan vara denna kanske http://support.microsoft.com/kb/922120

bredbandet
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
Member Since:
mars 13, 2011
sp_UserOfflineSmall Offline
1271904
november 24, 2011 - 12:27 e m
sp_Permalink sp_Print

Du hittar den i kontrollpanelen. Fungerar nästan likadant som i vista. det vill säga du ordnar en fil till en usb-sticka eller liknande och bootar upp på denna på den dator som skall komma åt internet via den andra datorn. Du kan då komma åt internet via extra nätverkskort i datorn som är kopplad till nätet.
Annars skulle du inte behöva göra någonting annat än skriva in den i samma arbetgrupp. Det hittar du i hjälpen(f1).

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
297 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

FuriousBraw FuriousBraw

UbvpwcgatKX UbvpwcgatKX

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL