February 28, 2005
Hejsan!
Vi ska ha ett lan med 70 datorer längre fram på våren. Vi ska köpa in 3 st 24 portars switchar med 2 portar för gigabit upplink. 24*3=72 portar
Switcharna vi hade funderingar på är: http://www.dustin.se/DacsaPort.....5010056872
Vad tror ni om switcharna? Vi har inte råd med med mer än ungefär 2200 kr per switch. Är det ett bra inköp?
Hur ska switcharna kopplas ihop? Jag hade tänkt mig:
|Switch1|---------------|Switch2|---------------|Switch3|
Alltså seriekoppla dem med en TP-kabel mellan Gigabit-portarna, kommer det att funka? Vilken sorts sladd ska användas?? Eller kommer belastning att bli för hög för switchen i mitten?
Tacksam för svar!
February 21, 2005
Ja dem switcharna blir nog riktigt fint till erat lan, se till att ha korsad TP-kabel när du kopplar ihop dem bara.. Sen att ni har Cat 6 TP-Kabel för den stödjer 1000Mbit (1gig).
Angående kabel så måste det vara en viss minim avstånd mellan switcharna också om jag inte minns fel så köp typ Cat6 TP-kabel på minst 20meter det borde räcka fint. Men tänk på att annvändarna kommer inte komma upp i mer än 100Mbit även om det går i gigabit mellan switcharna.
Ser billigt ut kanske ska beställa egna 😀
February 28, 2005
Golai wrote: Ja dem switcharna blir nog riktigt fint till erat lan, se till att ha korsad TP-kabel när du kopplar ihop dem bara.. Sen att ni har Cat 6 TP-Kabel för den stödjer 1000Mbit (1gig).
Angående kabel så måste det vara en viss minim avstånd mellan switcharna också om jag inte minns fel så köp typ Cat6 TP-kabel på minst 20meter det borde räcka fint. Men tänk på att annvändarna kommer inte komma upp i mer än 100Mbit även om det går i gigabit mellan switcharna.Ser billigt ut kanske ska beställa egna 😀
Ok, tack! Ska det vara ett MINIMUM avstånd mellan switcharna? Låter lite konstigt... är van vid att det är ett maximum avstånd...
October 7, 2002
Det finns en minimumstandard med, ja, men den brukar inte ha så stor betydelse. Har för mig att det är en halvmeter, en meter eller så.
Hur som helst har det inte så stor betydelse när ni kör LAN. Ni vill sprida ut switcharna så mycket som möjligt, så att alla har så kort anslutning till dem som möjligt...
April 22, 2003
Ne givetvis kommer inte användarna upp i 100mbit men det kommer vara trafik närmare 1gbit mellan switscharna. Om alla tankar för fullt kommer det bli 1000/23 för samtliga på hubben så det är ganska lagom med 24portars switchar en 48 skulle ju bli 1gbit /47 såvida inte det var mer än en gbit anslutning.
1 Guest(s)