Koppla ihop router och modem?? | Nätverk / Internet | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Koppla ihop router och modem??
This topic is locked
tottedaman
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 107
Member Since:
mars 13, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1
mars 31, 2011 - 12:49 e m
sp_Permalink sp_Print

Hemma är det så att vi har ett modem från Net1 (D35) som har en inbyggd router och vi har även en Dlink som det enbart är kopplat en skrivare så vi har två trådlösa nätverk ett för internet (D-35) och ett för skrivaren. Men det blir lätt lite jobbigt om man är ute på internet och hittar något som man vill skriva ut och då måste man koppla bort från dlinken och när jag gör det så dör sidan som jag är inne på fast det händer bara ibland och på vissa sidor. Så då är frågan om man kan koppla ihop modemet med routern med en närverkskabel och inaktivera modemets inbygda router så man får ett nätverk med internet och skrivare så man slipper hålla på att koppla ifrån och koppla upp. Och jag är rätt så säker på att modemet inte har stöd för att dela ut nån skrivare.

Men jag är rätt så säker på att det går att göra för tidigare hade vi två routrar som var sammankopplade med skrivare och internet på samma trådlösa nätverk men då hade vi Telias mobila och den ena routern delade ut internet och den andra var skrivaren kopplad till.

PS: Den första ihopkopplingen vi hade kommer inte jag ihåg hur man gjorde.

Är det någon som vet?

TN

Tankspridd
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 120
Member Since:
april 21, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1264007
april 2, 2011 - 2:21 e m
sp_Permalink sp_Print

Det har sagts ett antal gånger förut men det du kan göra är att stänga av den trådlösa delen på modemet. I den dlink routern stänger du av dhcp servern. Sen ansluter du dlink routern med kabel från en lan port till en lan port på modemet. När du nu ansluter till dlink routern över trådlöst så kommer du få en IP-address tilldelad av modemet.

Hur skrivaren hanteras vet jag inte riktigt, men eventuellt så måste du ändra så att dlink routern får en address i samma nät som modemet delar ut addresser på.

bredbandet
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
Member Since:
mars 13, 2011
sp_UserOfflineSmall Offline
1264048
april 3, 2011 - 6:53 f m
sp_Permalink sp_Print

Om du har två inkopplade trådlösa routers hemma och du kan gå ut på internet trådlöst via D-Linken har du förmodligen fungerande subnät. Det vill säga de båda rputrarna delar ut ip adresser på skilda dhcp scoop. detta gör att de ej krockar med varandra och då skall du ha åtkomst till din skrivare om du kopplar upp dig mot D-linken.
Svårare än så blir det inte. ;=)

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
292 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

autogruxusKJ autogruxusKJ

DonaldSpodyZU DonaldSpodyZU

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL