December 15, 2003
Hej!
Problem:
1 st laptop med win98 (inbyggt nätverkskort med RJ-45 kontakt)
1 st stationär med winXP (inbyggt nätverkskort med RJ-45 kontakt)
Skall koppla ihop dessa så att jag kan skicka över alla filer på laptopen så att jag kan bränna ut dem på den stationära.
Så min undran är över vad jag behöver för hårtdvara/mjukvara? En TP-kabel kanske? Men isf - det finns väl flera typer av tP-kabel, vilken ska jag välja?
Hur ska jag konfigurera de båda datorerna så att det funkar att skicka över filer?
Är en newbie på området, så förklara gärna så lätt ni kan 🙂
February 13, 2003
du ska ha korsad tpkabel mellan datorerna
sen är det bara och sätta en ip adress på båda datorerna sammt en nätmask.
t.ex
dator1
ip 192.168.0.1
nätmask 255.255.255.0
dator2
ip 192.168.0.2
nätmask 255.255.255.0
detta gör du i egenskaper för nätverk sen tcp/ip inställningar
sen "sök efter dator" och knappar in namnet på ena burken
December 24, 2002
Cypress-h wrote: Du behöver en korsad nätverks sladd. Och sen finns det en smidig guide i xp (inställningar-nätverksanslutningar) som du kör. Plus du behöver en diskett.
Edit: Du var snabb ynz^^ 🙂
men om du vill ha en mer framtidssäker lösning eller om du använder bredband och vill kunna koppla upp dig mot internet samtidigt.. så köper du en router och 2 RAKA TP kablar
EDIT: med framtidsäker lösning menar jag att då kan du koppla in fler datorer än 2..
July 3, 2003
gör som ynz^^ gjorde ovan, men enklast är egentligen att inte söka, utan att kolla vad datorn heter och sen skriva bärbar (eller vad datorn nu än heter..) i adressfältet....
men du kan behöva installera ett IPX/SPX/netBIOS compatible transfer-protocol...
men annars, helt enkelt som ynz^^ sa....
1 Guest(s)