October 7, 2002
Klart du behöver en sladd. En vanlig sladd har dessutom "A"-anslutning i ena 'änden och "B" i andra. "A" och "B" passar naturligtvis inte i varandra. Eftersom du inte får koppla en hona "A" till en hona "A" med endast kabel, så måste du ha någon "svart låda" mitt på sladden dessutom...
Andra möjliga lösningar är ju naturligtvis vanlig TP-kabel (kräver nätverk i bägge) eller parallellnollmodem (kräver lediga parallellportar i varje) eller seriellnollmodem (kräver ledig serieport i varje dator).
Ungefärlig maximal teoretisk bandbredd är
10 Mb/s nätverk
1,5 Mb/s USB
1 Mb/s parallell
0,1 Mb/s seriell
Ska du bara surfa och så på den bärbara duger en seriell bra, men den är inte lämplig om du ska tanka större filer eller utnyttja det som LAN-ersättning för omfattande fildelning m.m.
Både parallell och seriell nollmodemkabel tillverkar du rätt lätt med hjälp av två DSUBar och en sladdstump, samt en lödkolv och lödkunskaper... USB-kabel får köpas, ganska dyrt tror jag, eftersom den kräver extra elektronik. Nätverk, som är den bästa lösningen, kräver nätverkskort för 100 kr + ganska mycket till den bärbara om den inte redan har. Sladden är dock "nästan gratis".
/Magnus
/Magnus
October 27, 2001
Ken Shabby wrote: Tjenare.
Behöver man någon speciell sladd eller dylikt för att bara överföra filer mellan två datorer via USB? Någon speciell programvara? Tänkte köra så mellan min bärbara och stationära dator./Ken Shabby
Kolla in på http://www.dataparadiset.com. Sladd kostar ca 400 kr. Sök under nätberk/USB. Funderar på att köpa då jag nyligen hamnat i samma läge som du med en stationär och en bärbar.
Tänkte personligen lara mig utan nätverkskort.
/landa
1 Guest(s)