Köpte en ny router,allt gick åt H-vete!!|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Köpte en ny router,allt gick åt H-vete!!
Mikehammer
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 115
Member Since:
November 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 4, 2005 - 1:08 am
sp_Permalink sp_Print

Japp,äntligen köpte jag efter flera månaders grubblande.Allt gick smidigt med att koppla och så där...

Men när jag skulle installera programvaran,så kom det upp några rutor som jag skulle svara blockera eller tillåt. Norton rekommenderade att blockera,och jag gjorde det,och efter det så går det att inte instalera längre,det blir typ "setup failure".

Provade samma program till min stationära dator,och när norten skylten kom upp och varnade,tog jag tillåt,och då gick det installera..
Har provat med att avaktivera norton när jag ska installera,men det blir samma felmeddelande bara igen.
Fan så irriterande.

Nån som kan nåt om sånt här?
Tacksam för all hjälp!!!

Crille

Avatar
Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
986761
December 4, 2005 - 1:34 am
sp_Permalink sp_Print

Avinstallera norton, installera programet och ominstallera norton därefter.

Mikehammer
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 115
Member Since:
November 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
986763
December 4, 2005 - 1:37 am
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: Avinstallera norton, installera programet och ominstallera norton därefter.

Ok..tror du det funkar sen då?

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 461
Member Since:
February 23, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
986766
December 4, 2005 - 1:44 am
sp_Permalink sp_Print

Mikehammer wrote: [quote=CasO]Avinstallera norton, installera programet och ominstallera norton därefter.

Ok..tror du det funkar sen då?

Egentligen behöver du inte avinstallera Nortons brandvägg... Utan gå in i den och där inne (kommer inte ihåg i skallen exakt vart) finns det en flik eller liknande där man kan ange åtkomst till program och tjänster. Där skall du kunna se D-Link och kunna välja "Tillåt".

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
Member Since:
January 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
986767
December 4, 2005 - 1:45 am
sp_Permalink sp_Print

Har du hela norton sviten så avinstellera bara brandvägsbiten, vad ska du med mjukvarubrandvägg när du kan akvitera en hårdvarubrandvägg i routern som är mångdubbelt bättre än norton möget? Ta bort m$ brandväggen med om du har den igång.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
986791
December 4, 2005 - 7:11 am
sp_Permalink sp_Print

Ta bort norton helt och hållet.
Resurskrävande skit.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
986887
December 4, 2005 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Dadde wrote: Har du hela norton sviten så avinstellera bara brandvägsbiten, vad ska du med mjukvarubrandvägg när du kan akvitera en hårdvarubrandvägg i routern som är mångdubbelt bättre än norton möget? Ta bort m$ brandväggen med om du har den igång.

Det finns en stor skillnad på bättre mjukvarubrandväggar och billigare hårdvarubrandväggar. Mjukvarubrandväggar kontrollerar vad som kommer UT ur datorn också, hårdvarubrandväggar ser bara till att inget kommer IN i datorn.

Angående ämnet, jag har tyvärr ingen bra idé vad du kan göra för jag vet inte vad det där programmet du pratar om är eller vad det gör. Ser inte varför man skulle behöva mjukvara alls på datorerna för att få routern att fungera.

Mikehammer
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 115
Member Since:
November 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
987087
December 4, 2005 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok,skiter i routerns programvaran,går att surfa ändå så..

Det var bara det jag tänkte att krytera signalen från routern,i programmet kunde man göra det,vill inte att nån granne plockar upp min signal å så..
Sen tänkte jag att man får bättreprestanda om man installerar mjukvaran också?
Har ni nåt tipps hur man krypterar då?

Har har ni routern länk till routern

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
987379
December 5, 2005 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

Tror inte det påverkar prestandan vidare mycket. Efter lite snabba efterforskningar så tror jag att det mjukvaran ger dig tillgång till är WPA2 (som inte verkar finnas med i Windows XP som standard).

Du behöver dock inte WPA2 för att kryptera nätverket, WPA torde räcka i ditt fall. WEP skall du undvika då det är riktigt lätt att knäcka för någon illvillig hacker.(mindre än en timme) WPA går också att knäcka men kräver mera tid (några timmar). WPA2 vet jag inte hur säkert är men antar att det hittilis är rätt så oknäckbart.

Om du absolut vill ha WPA2 så får du väl klura ut hur du unblockar programmet i Norton. Annars räcker det bra att bara aktivera WPA i routern och ange lösenord när du ansluter till den med dina datorer. På så sätt är du skyddad mot de flesta utom de mest ihärdiga hackers och ingen svennson kan se vad du gör på internet eller använda din uppkoppling.

Mikehammer
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 115
Member Since:
November 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
988512
December 7, 2005 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: Tror inte det påverkar prestandan vidare mycket. Efter lite snabba efterforskningar så tror jag att det mjukvaran ger dig tillgång till är WPA2 (som inte verkar finnas med i Windows XP som standard).

Du behöver dock inte WPA2 för att kryptera nätverket, WPA torde räcka i ditt fall. WEP skall du undvika då det är riktigt lätt att knäcka för någon illvillig hacker.(mindre än en timme) WPA går också att knäcka men kräver mera tid (några timmar). WPA2 vet jag inte hur säkert är men antar att det hittilis är rätt så oknäckbart.

Om du absolut vill ha WPA2 så får du väl klura ut hur du unblockar programmet i Norton. Annars räcker det bra att bara aktivera WPA i routern och ange lösenord när du ansluter till den med dina datorer. På så sätt är du skyddad mot de flesta utom de mest ihärdiga hackers och ingen svennson kan se vad du gör på internet eller använda din uppkoppling.

Oki..tack för all info!
Men hur aktiverar man wpa i routern då?Är helt nybörjare med sånt här..
Tack för all hjälp!!!

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
988732
December 8, 2005 - 11:00 am
sp_Permalink sp_Print

Du letar upp den där roliga pappersboken (även känd som manual eller handbok) som du fick med när du köpte routern och öppnar den och börjar läsa.

Mikehammer
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 115
Member Since:
November 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
988929
December 8, 2005 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: Du letar upp den där roliga pappersboken (även känd som manual eller handbok) som du fick med när du köpte routern och öppnar den och börjar läsa.

Jaha..där har vi problemet. Det går ju inte installera programvaran,där finns det kryptering....Går det inte att göra på nåt annat sätt?Räcker inte brandvägg?

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
990070
December 11, 2005 - 1:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Mikehammer wrote: [quote=ViU]Du letar upp den där roliga pappersboken (även känd som manual eller handbok) som du fick med när du köpte routern och öppnar den och börjar läsa.

Jaha..där har vi problemet. Det går ju inte installera programvaran,där finns det kryptering....Går det inte att göra på nåt annat sätt?Räcker inte brandvägg?

Eh? Läser du alls vad jag skriver? Jag skrev att den enda krypteringen som du kan behöva installera mjukvara för är WPA2. WPA eller WEP kan du aktivera utan någon extra mjukvara bara du öppnar pappersboken och läser hur du gör.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 30
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL