February 21, 2003
Har precis installerat apache + mysql på min server som står bakom en router som i sin tur står bakom bostream 2,5. Jag har öppnat port 80 och det funkar. Nu till problemet. Jag har installerat invisionboard, ungefär samma sak som phpbb. När man i installationen ska välja DNS står det att man kan ta "localhost" som jag valde. Funka utmärkt för mig men inte någon annan som satt utanför mitt nätverk. Jag kopplade då en *.mine.nu adress till mitt lokala ip för server 192.168.0.4 och installerade med mine.nu adressen som dns funka prima, kopplar ja om mine.nu adressen så den pekar på mitt utåt ip så funkar det för alla andra.
Grejjen är den att antingen funkar det för mig eller för de på internet men jag vill ju också surfa på mitt eget forum? finns det något sätt att göra det på?
- Electron
February 21, 2003
Det funkar ju vanligt att surfa på sidan men mysql databaserna knasar, när ja installerar mitt forum låter jag dnsen vara *.mine.nu (som är kopplad till mitt lokala ip) och då hittar den databasen. Kopplar ja sedan om *.mine.nu till mitt utåt ip så hittar alla som surfar in på sidan databasen utom jag som kommer lokalt. Även om jag tar det lokala ip:t
July 2, 2001
Jag är inte riktigt med på vad som händer men jag misstänker att:
Invasionboard vill göra en DNS-lookup på folk som skriver där. Antingen använder du då en extern DNS som kan göra lookup på folk utifrån, eller så använder du lokal hosts namnuppslagning?
Hursomhelst, kolla om det finns en flagga där du kan stänga av namnuppslagning alternativt installera en caching-name-server.
Testa att sätta routern som DNS för invasionboard...
1 Guest(s)