Köra webbserver med apache o mysql bakom router|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Köra webbserver med apache o mysql bakom router
ElectronN
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 20, 2003 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Har precis installerat apache + mysql på min server som står bakom en router som i sin tur står bakom bostream 2,5. Jag har öppnat port 80 och det funkar. Nu till problemet. Jag har installerat invisionboard, ungefär samma sak som phpbb. När man i installationen ska välja DNS står det att man kan ta "localhost" som jag valde. Funka utmärkt för mig men inte någon annan som satt utanför mitt nätverk. Jag kopplade då en *.mine.nu adress till mitt lokala ip för server 192.168.0.4 och installerade med mine.nu adressen som dns funka prima, kopplar ja om mine.nu adressen så den pekar på mitt utåt ip så funkar det för alla andra.

Grejjen är den att antingen funkar det för mig eller för de på internet men jag vill ju också surfa på mitt eget forum? finns det något sätt att göra det på?

- Electron

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
275263
February 20, 2003 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du ska surfa till ditt eget forum får du surfa till den lokala adressen till webbservern.

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
275264
February 20, 2003 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

DNS adresser du vill ha till webservern ska peka på den IP adressen som du har ut mot internet. Du måste öppna porten i routern för MySQL också.

ElectronN
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
275469
February 21, 2003 - 9:25 am
sp_Permalink sp_Print

Det funkar ju vanligt att surfa på sidan men mysql databaserna knasar, när ja installerar mitt forum låter jag dnsen vara *.mine.nu (som är kopplad till mitt lokala ip) och då hittar den databasen. Kopplar ja sedan om *.mine.nu till mitt utåt ip så hittar alla som surfar in på sidan databasen utom jag som kommer lokalt. Även om jag tar det lokala ip:t

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
275586
February 21, 2003 - 1:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är inte riktigt med på vad som händer men jag misstänker att:

Invasionboard vill göra en DNS-lookup på folk som skriver där. Antingen använder du då en extern DNS som kan göra lookup på folk utifrån, eller så använder du lokal hosts namnuppslagning?

Hursomhelst, kolla om det finns en flagga där du kan stänga av namnuppslagning alternativt installera en caching-name-server.

Testa att sätta routern som DNS för invasionboard...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 103
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL