March 27, 2003
Nu måste vi (ni :)) reda ut detta åt mig.
Vad betyder "Patch-kabel"? Är det ett samlingsnamn för både raka och korsade eller betyder det någon utav dessa?
Hur ska man hålla kontakterna när man jämför färgerna?
[Image Can Not Be Found]
eller
[Image Can Not Be Found]
När ska man ha vilken typ av kabel?
Det enda jag är säker på just nu är att man ska ha korsad när man kopplar ihop två datorer (nätverkskort mot nätverkskort så att säga).
Mitt igentliga problem är följande:
Bredbandsuttag (WAN) <------Kabel1-------> Switch
Switch <-------Kabel2--------> Dator1
Switch <-------Kabel3--------> Router
Router <-------Kabel4--------> Dator2
Router <-------Kabel5--------> HP Skrivare (ingen printserver)
Någon vänlig själ får gärna reda ut vad Kabel 1, 2, 3, 4 samt 5 ska vara för några typer.
March 10, 2003
Patchkabel brukar vara korsad. Iaf enligt vad jag lärt mig.
Första bilden är rätt att jämföra, annars blir det fel/spegelvänt.
Korsad kabel används idag väldigt sällan, i princip bara till Dator<->Dator kopplingar.
Finns även vissa DSL modem som skall ha det.
Många bättre switchar idag klarar att vända polerna själv.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 10, 2003
Ta Cat5 det kommer fungera fint för dig, fungerar fint för Gbit LAN.
Cat6 skall visst vara av bättre kvalitet, men det är inget man märker i vanliga hemmaLAN.
I företagsmiljö eller liknande kan man nog märka skillnaden kanske.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 27, 2003
Okej.. Då kör jag med dom Cat5e jag har. Ska man köpa en kan man ju lika gärna ta Cat6, det skiljer ju inte många ören...
Nu när jag undersökt alla mina kablar märkte jag att:
Kabel3 är rak tror jag.. (Ctrl du kanske vet bättre, talar om den blåa som kom med D-link 4300 routern)
Det funkar bevisligen helt okej. Kan man tänka sig att hastigheten i nätverket påverkas negativt av en "felaktig" kabel?
March 10, 2003
Blå kabel ? minns jag inte vad det var för någon. För länge sedan jag köpte min router (över 1år sedan).
Men det skall inte påverkas negativt i någon mening. Enda som händer är att kablen
inte fungerar om den är felaktig, vilket gäller alla trasiga/felkopplade kablar.
Jag gör själv mina TP kablar (Har en 100m rulle och tång liggandes) och har inte
märkt någon hastighets skillnad mot köpta kablar.
1 Guest(s)