February 28, 2005
Tjena
Har en kompis som sitter med trådlöst internet, saken är att hon inte vill att grannar ska "kapa" hennes internet. Saken är att jag inte har nåt tillfälle att besöka henne, hon har en router men de blir nog för avancerat för henne o tixxa, så jag undrar om man på nåt sätt kan blocka andra via mjukvara så att dom inte tar sig in utan att ange lösenord? eller måste man ställa in routern oxå? den enklaste lösningen räcker typ WEP?
har själv inte gjort detta förut därför jag frågar...;)
tack
April 7, 2002
I min mening så är det enklaste att du får henne att köra WPA eller WPA2 eftersom du där inte behöver krångla med vissa längder på nycklar och dylikt. Med WPA och WPA2 så kör man ju en passphrase som du säkert redan vet 🙂 enklare för henne att komma ihåg och betydligt säkrare.
För att underlätta bytet så kör ni helt enkelt remote desktop och du går in och fixar alla inställningar på hennes router och dator. kan inte bli enklare.
och nej, om hon kör okrypterat så finns det inga vettiga program som hindrar grannen från att komma åt hennes nätverk och använda detsamma.
EDIT: Glömde att hon måste forwarda en port i brandväggen/routern för att det ska funka med remote desktop... kommer inte ihåg vilken dock.
2 Guest(s)