ladda upp och ner fast med olika ip-adresser?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ladda upp och ner fast med olika ip-adresser?
andikc
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 19, 2004 - 3:59 pm
sp_Permalink sp_Print

hej

måste börja med att säga att jag är helt grön på det jag ska fråga om, så hav tålamod...tack 🙂

jag har två olika bredband: 1.5mbit/1.5mbit bolina via hsb (fiber) och 10/1 adsl från Bredbandsbolaget.
Förut hade jag bara 1.5/1.5 bolinan. Då använde jag en enkel netgear-switch för att få internet till alla mina tre datorer. Datorerna delade då INTE på den ynkliga bolinan utan fick varsin ny fräsch 1.5/1.5 uppkoppling och varsin egen ip-adress.
Detta är ju inte fallet med 10/1 linan från BBB. När jag kopplar in alla tre datorerna till modemet så delar ju alla tre datorerna på samma bandbredd fast de får olika ip-adresser. att bara ha ca 30 kb/s att ladda upp med från varje dator är INTE tillräckligt på något vis.

Så nu har jag alltså två olika bredband, varav det ena lämpar sig bättre för nerladdning och det andra bättre för uppladdning.
Mina frågor är:

1. Låt oss anta att jag har två nätverkskort i varje dator. Kan jag koppla in bolinan till det ena kortet och BBB till det andra utan att stöta på problem?

2. Kan man sedan dirigera viss in-trafik till det ena nätverkskortet(ip-adressen) och viss ut-trafik till det andra nätverkskortet(ip-adressen)?

3. Kan man (utan alltför stora problem) få sina program (tex BitTorrent 😉 ) att fatta att det är olika ip-adresser som gäller för upp- respektive nerladdning?

4. Om allt ovanstående inte är tekniskt möjligt, finns det någon "pryl (typ router kanske?)" som man kan koppla två bredband till och som sen låter alla mina datorer vältra sig i den sammanlagda bandredden utan att vara specifikt bundna till enbart den ena eller andra ISP:n?

ja, som ni märker så vet jag som sagt närapå inget om ämnet, så era svar tas tacksamt emot 🙂

mvh/andii

Sortima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 914
751031
October 19, 2004 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmmm du behöver en router med belastningsbalansering DYRT ... tror inte det går att koppla in så om du inte har linux

picks2
Member
Medlem
Forum Posts: 2211
751300
October 19, 2004 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är nog inte genomförbart då ISP inte stödjer lastbalansering.

chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1614
752780
October 21, 2004 - 1:07 pm
sp_Permalink sp_Print

en liten orelevant sak... blir det inte 300 kb/s istället för 30??

jag har aldrig hört om någon som lyckats med detta... men det går väll (om man verkligen vill)

andikc
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
752863
October 21, 2004 - 1:58 pm
sp_Permalink sp_Print

chippen: inget är någonsin orelevant 🙂
Min UPPhastighet med BBB är 1mbit/s. På grund av avstånd från telestation och dålig kopparlina så är den egentliga hastigheten ca 800kbit/s (=ca 90 kb/s). Om jag kopplar upp alla mina tre datorer mot BBB-linan och laddar upp samtidigt så kan jag alltså ladda upp med en hastighet av max 30kb/s från varje dator om jag fördelar upphastigheten jämnt mellan dom.

Det som är bra med BoLina är att dom ger mig 1.5mbit/s upphastighet till VARJE uppkopplad dator (vilket blir ungefär 120kb/s). Och när man är van vid att kunna ladda upp i 120kb/s från varje dator så känns 30 förbannat otillräckligt. Särskilt om man hänger på BitTorrent-sidor som bannar en om man inte håller en hög och generös ratio 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 254
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL