February 1, 2002
Klicka på Start-knappen och välj sedan Kör. Skriv gpedit.msc och klicka på Ok.
Klicka sedan på fliken som heter ”Dator Konfiguration” och sedan ”Administrativa Mallar”.
Välj sedan ”Nätverk”.
Klicka sedan på fliken som heter ”QoS Packet Scheduler” i det vänstra fönstret.
Klicka sedan på ikonen som heter ”limit reservable bandwidth” i det högra fönstret.
Aktivera (enable) denna funktion och ändra värdet till 0 (noll).
Du behöver sedan starta om datorn för att ändringen ska verkställas.
August 22, 2001
December 25, 2000
k-pist wrote: jag har as dålig bandbredd med mitt xp nu.. jag hade win98 förut då hade ja bra bandbredd.. men nu har ja ca 25 % mindre.. går det att fixa utan att byta operativsystem? cya
Som folk sade tidigare så rör inte XP din bandbredd, dock har XP Pro (och kanske home) någon som kallas QoS (Quality of Service) som gör att den kan prioritera vissa paket (ett paket är en ungefär ett paket som data skickas i, all internettrafik skickas i paket).
Har man inte QoS aktiverat är det först till kvarnen får först mala som gäller för paketen, och XP har som default prioriterat vissa paket till program som t.ex. NetMeeting. XP snor ingalunda någon bandbredd, enda skillnaden är att den i vissa fall prioriterar vissa paket => dom andra får vänta.
May 21, 2001
QoS fungerar bara om alla komponenter i nätverket använder sig av QoS vilket det aldrig gör när du kör mot en egen ISP. De använder sig helt enkelt inte av de funktionerna. Så du/ni kan vara lugna, om nu hela nätverket hade använt sig av QoS så det enda som händer är att när man kör t.ex realtidstrafik så får dessa paket förtur genom switchar/routrar för att få ett jämt flöde och fördröjning, är t.ex bra vid videokonferanser så det inte hackar.
Skulle vilja påstå att detta är ett rykte som spreds precis när XP kom, och sen har det växt över alla proportioner.
2 Guest(s)