October 26, 2002
tjena
jag har kopplat en rak sladd mellan min dator och min server, i vardera sitter ett d-link 1000 mbit kort... så nu tycker jag arr jag borde få ganska skysst hastighet... men icke
om jag testar hastigheten i sisoft sandra så får jag ca 26 Mbyte/s (max är typ 116 tror jag)
och om jag skickar en fil och kollar i aktivitetshanteraren så ligger den bara på MAX 16 %...
varför denna dåliga hastighet... båda är inställda på 1000 fullduplex...
December 29, 2004
Mellan två datorer ska det vara korsad, medans mellan en dator och en roter rak.
Nog för att dom flesta nya grejer känner igen kablarna.
60 var mest en teoretisk siffra, 30 är ganska hyffsat för en håddisk, speciellt om den är lite äldre och fragmenterad.
Kör med nått nätverks test program och lite inte på att bara flytta filer. Sitter gibicarna på PCI eller PCI-E? Vad är det för hårddiskar? Vad händer med speeden när du ställer in det på 1000 full duplex och bästa bandbred (inte bästa CPU).
October 26, 2002
hypno toad wrote: Mellan två datorer ska det vara korsad, medans mellan en dator och en roter rak.
Nog för att dom flesta nya grejer känner igen kablarna.
60 var mest en teoretisk siffra, 30 är ganska hyffsat för en håddisk, speciellt om den är lite äldre och fragmenterad.
Kör med nått nätverks test program och lite inte på att bara flytta filer. Sitter gibicarna på PCI eller PCI-E? Vad är det för hårddiskar? Vad händer med speeden när du ställer in det på 1000 full duplex och bästa bandbred (inte bästa CPU).
sitter på PCI, det är vanliga gammla 7200 RPM IDE...
det är full duplex och vad menar du med bästa bandbred?
har du nått tips på ett nätverkstest som är bättre än sisoft sandra??
May 9, 2001
Nu har jag iof. enbart sett överföringen till en extern USB2-disk men till den så blir det ungefär 25 - 30 Mbyte/s.
Så när man nu kör gigabit så är det snarare hårddiskarna som är en flaskhals, inte nätverket.
1 gigabit klarar ju teoretiskt 125 Mbyte/s. Inte många hårddiskar för vanliga datorer som klarar det i verkligheten.
Finns väl vissa RAID konfigs som klarar det kanske.
October 26, 2002
okeej då förstår jag...
men hur är det när man tex tittar på film via nätverket, då borde jag väll komma upp i högre hastighet för då används väll inte HDDn?
kommer man upp i det dubbla om man raidar två diskar eller blir det mindre?
EDIT, alltså midre än det dubbla...
August 1, 2001
DVD ligger på kanske i snitt 5 6 Mbps dvs 0.75MBytes /s ... så du får streama en jävla massa filmer för att maxa din gbit lina 😉
se till att du har minst 50% ledigt på båda hårddiskarna du kopierar till och från ... för fort som hårddiskarna blir lite fragmenterade så sjunker hastigheten som en sten!
January 20, 2002
chippen wrote: mellan router och dator ska det vara korsad
mellan dator till dator ska det vara rak...
men min överföring ligger bara på typ 25 dvs långt ifrån 60
Tvärtom
chippen wrote: hmm... ni har kanske rätt... kan jag få begränsad hastighet pga av att jag använder rak kabel?
hur tar man fö reda på om en kabel är rak eller korsad (om man hittar den i en gammal låda på vinden och inte i orginalförpackning ;))
Ja sen så vet jag inte vad du har för inställning i ditt nätverkskort > avancerat. Du kan där kanske tvinga på Link speed & duplex till 1000Mbps - full duplex.
Testa 🙂
Sen den speed du har nu endå med din hårdavara är ganska bra. Jag tankar kanske max 9Mbps via ftp inom mitt nätverk med 100Mbps nätverkskort.
November 22, 2001
Cezar wrote:
Sen den speed du har nu endå med din hårdavara är ganska bra. Jag tankar kanske max 9Mbps via ftp inom mitt nätverk med 100Mbps nätverkskort.
Isåfall har du något allvarligt fel i ditt nätverk.
Till trådskaparen, det slog mig att kabeln faktiskt kan begränsa dig om det är en gammal kabel. Försök få tag på en CAT6-kabel o testa.
1 Guest(s)