January 22, 2002
Hej!
Har sedan en tid tillbaks pillat lite med att streama HD-filer till min Xbox360 över nätverket. Filerna är i Wmv format.
Kör jag med TP-kabel mellan min dator och routern flyter allt på utmärkt.
Dock är det så att jag normalt sett kör trådlöst och vill ju helst undvika att ha en kabel liggande över hela vardagsrummet. Har därför skaffat en Netgear DG834GT router samt ett D-link DWL-G520 nätverkskort till datorn.
Men när jag nu försöker strema filen till Xboxen flyter sekvensen på några sekunder, för att sedan hacka till och sedan flyta på igen. Upplever detta som att filen inte streamas tillräckligt fort, upplevde det på samma sätt när jag bara körde 54 Mbps fast med mycket mer hack.
Vad jag inte blir riktigt klok på är varför det beter sig på detta sätt. När jag kör trådat är ju hastigheten 100 Mbps och med de nya prylarna är ju hastigheten i det trådlösa 108. Borde väl rimligtvis fungera lika bra?? Jag menar hastigheten är ju den samma i nätet? Nån som har några tankar kring detta och vad man kan göra åt det?
September 1, 2002
Trådlösa nät presterar i regel inte i närheten så bra som trådbundna. Speciellt inte med konsument-produkter.
Försök mät hur mycket bandbredd som går åt när du ser på film med kablad kontakt mellan datorn och krysslådan.
Om det är mer än 2-3 MByte per sekund tror jag det blir svårt att ordna överföringen trådlöst med de prylar du har.
1 Guest(s)