July 17, 2006
Hej! Undrar bara hur jag ska bära mig åt för att göra ett LAN hemma. Vill lira spel me min brorsa. Har kollat lite olika guider på nätet och testat guiden Konfigurera nätverk men det funkar inte. Så nu undrar jag om nån här kan hjälpa mig lite?
Jag har 2 datorer som är kopplade till en switch och som i sin tur är kopplad till ett kabelmodem.
Båda datorerna har dynamiska IP-adresser (80.216.X.X). Har försökt pinga båda utan framgång. Jag har UPC för den som undrar.
Är nybörjare så gå inte in på detaljer 😀
September 24, 2002
September 24, 2002
July 16, 2003
Delar UPC ut flera dynamiska adresser?
Visst kan du få det att fungera med din switch men gå för f-n inte den vägen. Utan köp en simpel router exempelvis Netgear RP614 om du inte har behov av WLAN. Koppla ditt kabelmodem till WAN-porten på routern och datorerna till var sin LAN-port på routern. Kör DHCP i routern för att få dynamiska LAN adresser. Nu bör du vara igång. Skippa allt som heter Guider..
November 23, 2001
Skit i allt ovan och installera Hamachi på båda burkarna så skapas ett virtuellt nätverk, där du kan dela filer och skrivare samt spela spela via "LAN-läge" i spel.
July 16, 2003
jarlen wrote: Skit i allt ovan och installera Hamachi på båda burkarna så skapas ett virtuellt nätverk, där du kan dela filer och skrivare samt spela spela via "LAN-läge" i spel.
En work-a-round...
Men han lär sig inte ett skit hur ett nätverk fungerar, eller hur.
När han får problem med sin "Tamagotchi" vem hjälper honom då?
December 30, 2005
1) Ryck kabeln till bredbandet
2) Gå in i egenskaper för LAN:et på varje dator
3) Gå in i egenskaper för TCP/IP
4) Välj "Use the following IP address:"
5) Knappa in 192.168.0.x där x är unikt för varje dator på nätverket.
6) Ange 255.255.255.0 som subnätmask.
7) Ok ok ok next next.
8) Upprepa för varje dator på ditt LAN
9) Öppna ett kommandofönster och prova "ping 192.168.0.x" där x är den datorn du sitter på.
10) Öppna ett kommandofönster och prova "ping 192.168.0.x" där x är den datorn du vill nå.
Når du 10 är du hemma. Skrik till annars.
/J
ps. när du vill surfa igen. klicka i "obtain an IP address automaticly" och plugga i kabeln till bredbandet.
1 Guest(s)