November 21, 2001
Vi är en liten grupp som tänkt anordna ett mindre LAN i Trollhättan.
För ca 40pers.. Vi har 2st 100mbits 16portars switchar, så vi kommer ta in 32pers..
Vi har förbokat en ganska stor lokal och fixat högtalarsystem och bildkanon...
Vi kommer nog köra Winroute på en dator som delar ut ip till datorerna.
Vi har aldrig anordnat LAN förut så jag tänkte höra med er om tips.
Alla seriösa tips är varmt välkommna.
Vi har tänkt oss att anordna större LAN senare, men man för börja lite mindre.
Det som vi inte har kommit på är vad lanet skall heta.. Några ideer?
Och så vill vi att man skall kunna boka in sig på våran hemsida. Men jag har ingen aning om hur man gör sådant. Skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig att göra nått slags bokningssystem.
Ni som inte har seriösa förslag och barra vill vara roliga eller nått, håll er ifrån denna tråd.. Vill inte vara jobbig men tyvärr måste man skriva sådant för att inte få en massa idiotsvar.
January 22, 2003
Har inget super bra namn förslag men Troll lanet eller Xp Lanet eller något sånt (är skit dålig på namn).
Boknings tips!Ni kan ju regestrera en ny epost address på typ msn eller spray som heter något speciellt. men nu kallar vi det [email]xxx@spray.se[/email]. enklast så gör ni bara en länk till [email]xxx@spray.se[/email] så man sicker epost till er. så skriver ni på sidan med länken att om man är anmäld till lanet så svarar ni på mailet. men det finns ju också mera avancerade saker, men jag ut gick ifrån att ni var nybörjare och då är det här enklast.
//stefan
April 1, 2001
Om ni har switchar för 32 portar så räcker inte det till 32 gäster. Det ska vara till crew, upplinks osv också. Bättre att alltid ha mer än vad som behövs.
För IP tilldelning är DHCP ett smidigt alternativ, särskilt om man ska ha internet och behöver gateway och dns adresser till alla burkar också. Men tyvärr är det lite vanskligt numera på LAN med detta eftersom väldigt många verkar ha igång egna DHCP servrar på sina datorer, främst den inbyggda tjänsten ICS i Windows XP. Man ska absolut inte tro att alla är såpass smarta att de stänger av dessa tjänster på sina datorer, nej nej, så är inte fallet :/
Så det som fungerar bäst, men är lite klumpigare är statiska IP adresser, alltså fasta som man ställer in manuellt.
Bokningssystem på webben är smidigt att ha, men kanske inte så lätt att fixa. Jag vet inte heller hur man går tillväga för att fixa ett sånt. Men jag har sett många andra siter till mindre LAN som har typ ett formulär man fyller i, och sen skickar informationen som ett email bara, det kan ju funka till ett såpass litet LAN...
1 Guest(s)